În ziua de 16 martie 2020, era semnat decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României pentru 30 de zile, prima perioadă de lockdown, nimeni nu știa ce va urmă. A fost un șoc global. Au trecut 3 ani de atunci (pare greu de crezut nu?)! Timpul se împarte deja în Înainte și După 2020, deși desigur oficial Pandemia nu s-a încheiat. Suntem încă în plină tranziție către mâine, dar este clar că nu mai poate fi ca Înainte. Ce este diferit, ce este la fel în munca de HR și în recrutare, între înainte și după 2020, iată în continuare 10 trenduri și perspective pentru viitor!
Suntem într-o piață a angajaților
Talentul rămâne în continuare greu de găsit, chiar dacă pentru o vreme, în 2020, în urmă concedierilor masive, sute de mii de oameni își căutau un loc de muncă. Forța de muncă disponibilizată a fost repede absorbită de alte domenii și ne amintim cu toții dificultățile recente pe care le-a avut de exemplu industria aviatică – companii aeriene fără personal, mii de zboruri anulate, cozi uriașe în aeroporturi. Oamenii odată plecați, nu au mai vrut să se întoarcă. Globalizarea și muncă de acasă (work from home), respectiv muncă de oriunde (work from anywhere) au crescut foarte mult presiunea pe companiile locale deoarece dintr-o dată, nu mai concurează doar cu firmele din arealul geografic apropiat, ci cu organizații foarte puternice aflate și la mii de kilometri distanță. Suntem într-o piață a angajaților, bătălia pentru talente este la fel de acerbă ca în 2019.
Munca hibrid
Cutia Pandorei a fost deschisă, nu vom mai atinge niciodată prezența fizică la birou de dinainte de Pandemie. Până și marile nume de pe piața închirierilor de spații pentru birouri recunosc faptul că renegocierile se fac acum pentru suprafețe mai mici. Clar, muncă de la distanță nu este pentru oricine, chiar și acolo unde jobul o permite (office jobs în principal, vânzări, consultanță, financiar, programare/IT, unele joburi în banking, administrativ, marketing, etc.). Este necesar un anumit mindset, condiții propice de lucru acasă, o anumită disciplină și o anumită maturitate a relației angajat-angajator, bazată pe încredere și pe rezultate, pentru ca munca de la distanță să funcționeze perfect. Dar chiar dacă nu este pentru toți, este pentru foarte mulți, cei care văd beneficiile. Studiile au arătat că munca de la distanță reduce în medie timpul petrecut în trafic cu 72 minute/zi. La rândul lor, companiile au avantajul unor costuri cu chiriile și utilitățile aferente semnificativ mai mici. Niciodată nu vor mai fi toți angajații simultan prezenți la muncă, astfel încât poți închiria un spațiu și cu 30% mai mic.
Recrutări online
Recrutările se întâmplă acum preponderent online, chiar și pentru joburi din offline deoarece este mult mai eficient așa, atât pentru recrutori cât și pentru candidați. Nu mai trebuie nimeni să se deplaseze undeva, programările sunt mai flexibile, nu mai sunt necesare rezervări de săli și logistică aferentă, iar rata de prezență la interviu este mult mai bună, nu mai sunt motive de neprezentare. Sunt și dezavantaje pentru că interviul online pierde ceva din naturalețea și autenticitatea unui interviu direct, anumite aspecte devin mai greu observabile (cele care țin de limbajul non-verbal de exemplu), unii candidați pot avea probleme cu utilizarea tehnologiei (de exemplu pentru că au telefoane sau conectivitate mai slabă). Recrutorii trebuie să compenseze deci ce nu văd printr-un interviu mai atent și mai multă răbdare. Și candidații au de pierdut, venind la interviu ar fi avut ocazia să vadă puțin din companie, ar fi luat contact cu energia locului, ar fi văzut birourile, ar fi aruncat o privire în spațiul care ar fi urmat potențial să le devină loc de muncă, fapt ce i-ar fi ajutat odată în plus să se edifice asupra opțiunii făcute. Pe de altă, parte, dacă vor face muncă online, biroul în sine devine mai puțin important. Interviurile față-în-față rămân doar pentru candidații finali.
Nu doar livrăm candidați: găsim oameni care aduc valoare adăugată!
Cauți personal?Schimbare de paradigmă, joburi cu valoare adăugată
Creativitatea și inovația sunt mai importante ca oricând, mai ales dacă începem să ne uităm și la AI-uri, care vor transformă piața muncii și vor muta accentul către ocupații cu mare valoare adăugată. Rolul trainingurilor și investițiile în educație și cercetare a crescut și crește în continuare. Rolul inteligenței și creativității vor crește în economia viitorului. Ne mutăm ușor-ușor de la joburi manuale de emisfera stângă, la joburi mai complexe și care necesită creativitate, cu valoare adăugată mai mare, de emisfera dreaptă. Tot ce este repetitiv va fi preluat cu o eficiență de 10x de către mașini, roboți, AI-uri specializate și RPA-uri (procese automatizate).
Digitalizarea și Emergența AI-urilor
Sute de milioane de locuri de muncă încep să fie în pericol, urmare a succesului popular de care se bucură AI-urile generaliste. Este doar începutul, vârful de iceberg, timpul pe care îl mai avem la dispoziție pentru a ne adapta, pentru a ne transforma este foarte scurt. Eficiența economică nu așteaptă, este o adevărată frenezie pe partea de digitalizare, toate marile companii investesc masiv în acest sens. Șocul încă nu se simte, dar se va face simțit în următorii 2-3 ani, și va fi foarte puternic. Pentru cei nepregătiți, efortul de adaptare va fi uriaș. Paradoxal, dar cererea de talente este în creștere, deși în piață vom întâlni oameni care nu vor putea să răspundă noilor nevoi de forță de muncă ultra-calificată. Până la urmă, tot companiile își vor lua sarcina și costurile formării și recalificării lor, odată ce AI-urile specializate vor deveni tot mai comune. Vom avea capacitatea de adaptare într-un timp atât de scurt, vom putea crea ca societate alternative pentru atât de mulți oameni, rămași fără voia lor în urmă, fără abilități digitale? Vom vedea, este probabil că mulți vor fi ”victime” colaterale ale acestei transformări. Nu este însă de glumit, din acest proces vor ieși din scenă și foarte multe companii, care din orice motiv, nu vor fi avut timp să se schimbe. Prea lente și prea scumpe, lucrând cu tehnologii de tip ”analog”, aceste companii vor fi depășite de startup-uri agile, care vin cu tehnologie și inteligență.
Motivare și Retenție
Problematica motivării angajaților este una de larg interes având în vedere că deficitul de forță de muncă este în creștere, mai ales pe segmentul de muncitori calificați, specialiști și manageri, și în general – angajații care aduc valoare adăugată sunt la mare căutare fiind de-a dreptul vânați de companiile din toată lumea. Trebuie deci gândite și implementate din timp politici de motivare și retenție cel puțin pentru angajații cheie, altfel aceștia ar putea pleca. Motivarea și retenția sunt oricum procese sinergice, existând o mare corelație între acestea. Managerii operaționali sunt cei mai afectați de nivelul de (de)motivare al subordonaților direcți, motiv pentru care aceștia trebuie pregătiți să dețină cunoștințele de bază pentru creșterea nivelului de motivare și implicare al angajaților. Oamenii motivați și implicați (engaged) muncesc cu plăcere, dau tot ce au mai bun pentru companie, doresc binele firmei, contribuie cu idei la dezvoltarea acesteia și sunt proactivi, rezolvă problemele din proprie inițiativă și vorbesc în termeni pozitivi despre compania lor în cercurile proprii de interacțiune, devenind ambasadori ai brandului (fapt ce are impact în vânzări, recrutarea de noi angajați, reputație și foarte important, profit).
Ai probleme cu fluctuația de personal? Îți pleacă oamenii?
Avem Soluții!Wellbeing angajați
Cel mai recent raport ediția 2022, publicat de World Economic Forum pe subiectul riscuri, The Global Risks Report, arată că Pandemia a generat 53 de milioane cazuri de depresie majoră la nivel global, motiv pentru care “deteriorarea sănătății mintale” este considerat unul dintre primele cinci riscuri majore la nivel mondial. Dacă nu din rațiuni ce țin de solidaritate, și tot este un subiect important pe agenda companiilor pentru că un angajat bolnav costă mult și este sub-productiv. Starea de bine a oamenilor este importantă pentru nenumărate motive: de la atmosfera în colectiv, până la eficiența muncii și productivitate, capacitate de adaptare și creativitate. Nu poate fi nimeni creativ dacă se simte rău. Cu atât mai mult este important ca oamenii să fie bine, cu cât trecem printr-o perioadă de mari incertitudini și deci companiile trebuie să dea dovadă de capacitate de adaptare și flexibilitate, angajații trebuie să fie ”în formă”.
Upskilling
Nevoia de a forma și pregăti angajații este un trend care este aici să rămână pentru mulți ani în viitor, pe fondul dinamicii economice și tehnologice tot mai mari. Este imposibil să mai gândim astăzi un loc de muncă fără formare continuă, și acum este ”nimic” pe lângă ce va veni în anii următori, pe măsură ce AI-urile își vor găsi loc în economie. Acum-acum, AI-urile sunt (încă) ceva hype, ne minunăm de capabilitățile extraordinare pe care le dovedesc, dar încă își caută locul, pentru unii, sunt doar o ”jucărie” mai sofisticată, sursă de amuzament și mici activități. Însă nu este de glumă spuneam, nu degeaba marile companii de tehnologie investesc miliarde în dezvoltarea AI-urilor. Aceste soluții vor prelua munca a sute de milioane de oameni și o vor face impecabil. Mai sunt câțiva ani de respiro, de care trebuie profitat. Nu progresul în sine este problema, ci gestionarea tranziției, și, că întotdeauna, cineva va rămâne serios în urmă.
Va fi tot mai mult despre verde
Ultimii ani au fost anii unor știri apocaliptice privind mediul și încălzirea globală. Nici nu mai trebuie să ne uităm foarte departe, simțim deja fiecare dintre noi că ne-a dispărut un anotimp întreg, cu greu se mai găsește zăpadă prin Europa, iar iubitorii de ski știu foarte bine asta. Am fost ocupați cu Pandemia, dar criza energetică, efortul mondial de a reduce dependența de petrol și de combustibili fosili sunt doar începutul pentru un nou mod mai responsabil de raportare la Planetă. Vor fi tot mai multe oportunități pe zona de economie verde și energie curată, dar și probleme pe care va trebui să le rezolvăm și care vor continua să vină din cauza poluării extreme și a munților de gunoaie care deja otrăvesc oceanele și aerul, și care a căror ecologizare ne va lua decenii. Migram către o economie verde și zona de ecologie va deveni tot mai importantă, atât ca domeniu în sine, cât și ca preocupare inserată în toate celelalte domenii productive.
Agilitate
Productivitatea muncii se va dublă sau chiar tripla în unele cazuri pe măsură ce AI-urile, roboții, digitalizare și automatizarea vor atinge pragul de saturație. Companiile vor deveni mai mici și mult mai agile și mai responsive. Să ai 100.000 de angajați este un motiv de mândrie, dar generează probleme de adaptare și de flexibilitate, este multă birocrație internă. Vedem tot mai multe companii din tehnologie care au făcut concedieri în ultima perioadă. Companiile foarte mari sunt prizonierele propriilor organigrame pentru că este costisitor, necesită timp și energie să pregătești și să formezi 100.000 de oameni peste noapte, să le dezvolți noile abilități de care ai nevoie. Eliberate de constrângerile propriilor organigrame mamut, companiile vor deveni agile, mult mai spontane și creative, și să vezi atunci inovație și ritm al schimbărilor!
La Academia de HR ajutăm companiile să se pregătească pentru viitor!