Chiar dacă este criză economică, oamenii buni sunt greu de găsit indiferent de domeniu. Ne referim însă de obicei în aceste statistici la diverse profesii și ocupații precum cele de programator, șofer de camion, agent de vânzări, sudori, etc. Dar în aceiași situație se află și managerii: este penurie de manageri buni, sunt greu de găsit. Unele companiile au privilegiul de a recurge la promovarea din interior a celor mai promițători specialiști. Ce alternativă ar avea: este dificil să angajezi manageri operaționali din afară pentru că aceștia (1) nu cunosc compania și procesele ei, (2) nu cunosc istoria companiei, (3) nu cunosc oamenii și echipele. A nu se înțelege că nu trebuie să recrutăm manageri, din contra, dar aceste decizii trebuie desigur puse în context.

Managerii operaționali spre deosebire de alte poziții de management de top, de obicei sunt oameni din organizației și este indicat să fie așa pentru că acest segment este unul implicit conectat la activitățile de zi cu zi ale firmei. Deși justificate, aceste numiri nu sunt însă întotdeauna bine pregătite. Calitățile și abilitățile de specialist nu sunt neapărat suficiente pentru a ocupa o poziție de management. Sigur, sunt recunoscute și apreciate determinarea, motivația, implicarea oamenilor și sunt recompensate prin promovare participarea celor în cauza, inteligența și dorința de a contribui la succesul organizației. Un bun people manager are nevoie în paralel și de abilități specifice.

Comunicare

Mai mult că oricând, abilitățile de comunicare sunt fundamentale pentru un manager deoarece realmente nu poți fi manager fără comunicare. Comunici cu echipa, comunici cu superiorii și cu beneficiarii activității desfășurate. Postul de manager este unul nodal din perspectiva comunicării. Pe de o parte acesta trebuie să știe să comunice unu-la-unu dar și unu-spre-mulți, trebuie să știe să își adapteze discursul față de interlocutori. În timp ce către subordonați va comunica aspecte operaționale, către superiori trebuie să comunice mai concis, cu focus pe rezultate și idei/soluții.

Conflict management

Managerii trebuie să fie buni în ceea ce privește abordarea unor situații tensionate care pot apărea, și mai ales, trebuie să acționeze în sensul prevenirii lor. Asta necesită de obicei tact și diplomație dar și un bun simt psihologic, pentru a identifica primele semne de nemulțumire sau tensiune. Este nevoie de anumite cunoștințe de psihologie deci, și despre personalitatea oamenilor. Întotdeauna este mai ușor să previi decât să tratezi.

Planificarea și organizarea echipei

Managerul trebuie să se ocupe de planificarea și organizarea echipei. Pentru a avea succes, această activitate trebuie făcută luând în calcul mai mulți factori, printre care personalitatea și abilitățile fiecărui membru al echipei. Nu este de ajuns să alocăm task-uri ”matematic”, trebuie ca managerul să dea oamenilor acele sarcini în care aceștia strălucesc și unde obțin rezultate mai bune decât alții, fiind aliniate cu motivațiile și înclinațiile acestora. Se ating astfel rezultate superioare iar echipa este mulțumită. Acest efort de planificare trebuie făcut zilnic și necesită competențe aparte.

Motivare și Engagement

Unul dintre rolurile fundamentale ale managerilor este să își țină oamenii motivați și engaged. Este o activitate în sine pentru că oamenii nu sunt mașini. Un echipament are nevoie de mentenanță, iar dacă aceasta are loc la perioadele prevăzute, totul este în regulă. Oamenii sunt însă ființe vii, cu stări schimbătoare, unii pot fi capricioși, alții trec prin variate situații de viață în plan personal (de exemplu acum în Pandemie) și toate acestea, că vrem sau nu, se reflectă în starea de spirit a oamenilor. Nu este treaba managerului să treacă linia în sfera vieții private a subordonaților, dar nici nu poate ignora nevoile psihologice ale echipei, ale fiecărui coleg în parte. Este un echilibru greu de atins, sunt subiecte la care managerul trebuie să se gândească zilnic, dincolo de planul operațional sec, de activități.

Delegare

Delegarea este o știință, se învață, din punct de vedere ”tehnic” necesită urmarea unor pași, dar evident, în context și raportat la fiecare om în parte. Delegarea nu este nici transmitere de ordine, nici proces de afirmare a autorității. Este o formă de comunicare pe verticală axată pe atingerea unui obiectiv. Managerii care știu să delege, obțin mai mult de la colegii lor, managerii care nu știu să delege, își demotivează echipa și nici nu obțin neapărat rezultatul scontat. Contează mult deci cum delegăm și nivelul de dezvoltare al acestei abilități.

Acestea sunt doar câteva dintre abilitățile care fac un manager să fie un bun manager! Nu devenim manageri în momentul numirii în poziție. Vestea bună: este nevoie de manageri capabili și cu abilități de conducere (nu doar tehnice) – sunt la mare căutare pentru că de ei depinde practic realizarea obiectivelor de zi cu zi ale companiilor. Învață cum să devii un bun manager, te va ajuta toată viața!

La Academia de HR ajutăm oamenii să își atingă potențialul!

Devenirea ca Manager – deprinzi abilitățile necesare pentru succes în poziții de conducere