Dintre două companii, cea care dispune de cel mai bun recrutor va atrage cele mai multe și valoroase talente

A fost odată ca niciodată

Mult timp HR-ul a fost cenușăreasa funcțiunilor organizaționale: un departament pur administrativ, orientat pe întocmirea și evidența dosarelor de personal, salarizare, și desigur, recrutare (care însă era mai degrabă selecție). Și asta pentru că a fost un timp când singura misiune a recrutorului era să publice anunțul într-un ziar de largă circulație ori pe unul dintre principalele site-uri de joburi și apoi să trieze aplicațiile primite.

HR-ul Partener Strategic

Timpurile s-au schimbat, cadrele au devenit personal, personalul a devenit resursă umană, resursa umană a devenit talent. Astăzi, recrutarea este considerată subiect strategic pentru companii. Și cum ar putea să nu fie în condițiile în care angajații noștri sunt cea mai importantă resursă de care dispune o companie și sunt tot mai greu de găsit? Mai importanți chiar decât clienții spun unele companii pentru că întâi ai nevoie de angajați pentru a avea apoi clienți. Angajații creează valoarea pe care apoi o companie o monetizează pe piață, astfel încât, înțelegem acum războiul pentru talente dintr-o nouă perspectivă: companii se luptă pentru cei mai buni candidați pentru a produce astfel și mai multă valoare și a-și menține avantajul competitiv!

Recrutorul = soldatul din linia întâi

Și atunci, dacă suntem în plin război pentru talente, ce face asta din recrutor? Nu cumva unitatea de avangardă, ”soldații” din linia întâi, cei care duc greul bătăliei? Pentru că acest ”război” se duce de fapt cu pe trei mari direcții:

Bătălia brandurilor

În general, cu cât un brand este mai cunoscut și mai apreciat, cu atât are șanse să atragă mai ușor candidați. Normal, un brand înseamănă idei și informații despre o companie care au ajuns în mintea unui public țintă. Nu totul se reduce la brand, altfel companiile mai mici și mai ales startup-urile, companii prin definiție fără trecut și fără brand, nu ar angaja niciodată pe nimeni, ori, știm deja că nu este așa. Rămâne adevărat însă faptul că, în condiții egale, compania cu cel mai bun brand va câștigă ”confruntarea”

Bătălia Ofertelor de Valoare (Employment Value Proposition)

Aici, companiile care nu au brand de angajator bine pus la punct pot câștiga puncte prețioase venind cu oferte agresive și înțelegând bine nevoile publicului țintă. Este ca atunci când cineva alege să cumpere un produs care este la ofertă, versus alt produs de la competiție, pe care poate l-ar fi preferat, dar care nu este la promoție ”2 la preț de 1”. La fel și candidații, fac o alegere atunci când decid să se angajeze la o companie mai mică în schimbul unor avantaje pe care nu le-ar primi de la o companie mare.

Confruntarea recrutorilor

Cel mai adesea invizibilă, aceasta este un război al minților și talentelor de recrutare care se convertesc în rezultate.

În condiții egale, dintre două companii, cea care dispune de cel mai bun recrutor va atrage cele mai multe și valoroase talente!

Ce este extrem de interesant aici: un recrutor bun poate compensa lipsa brandului și poate compensa o oferta proastă (până la un punct desigur). Creativitatea, capacitatea de a identifica nișe neexploatate, capacitatea de a crea relației cu candidații, capacitatea de persuasiune și convingere onestă despre motivele pentru care ar fi bine să lucrezi pentru companie, inteligența strategică, simțul de marketing, reziliența și determinarea… pasiunea pentru oameni… toate acestea pot fi argumente extrem de puternice pentru candidați, ce pot cântări enorm în decizia de angajare!

Recrutorul este primul om pe care îl întâlnește candidatul

Fără a diminua importanță vreunui factor dintre cei trei de mai sus, realmente știm că sunt numeroși candidați de valoare care au ales compania angajatoare datorită recrutorului.

Până la urmă, ce sunt companiile altceva decât oamenii care le reprezintă? Și cine este de obicei primul om pe care îl întâlnește candidatul din viitoarea companie angajatoare, dacă nu recrutorul?

Da, brandul companiei ne poate încânta, clădirea și locația pot fi foarte atractive, dar experiența directă este mult mai importantă. În recrutor și prin recrutor, candidatul întrevede viitorul său în companie, își dă seama cum ar putea fi să lucreze acolo, dincolo de ce știa sau auzise înainte. Rolul de ”poartă” al recrutorului este bine-cunoscut și este real atât în plan informațional cât mai ales în plan emoțional. Cumva, candidatul judecă întreaga companie după oamenii pe care îi întâlnește: recrutorul, alți participanți la interviu, șefii direcți. Cu atâtea oferte pe masă, candidații buni nici nu mai stau mult pe gânduri dacă experiența directă nu este ok.

Brand, ofertă sau recrutor?

Și acum, să revenim la cele trei fronturi majore ale războiului pentru talente: orice companie care vrea să aibă șanse reale de a câștiga bătălia, trebuie să ia o decizie privind direcția în care trebuie să exceleze: ori la brand, ori la ofertă, ori la recrutor! Nu există să nu investești în nimic, să fii underperformer la fiecare dintre cele trei categorii și să obții rezultate. Ca la orice război, poate ai armament mai avansat, poate ai avantajul terenului ori avantajul unei economii mai puternice, poate ai de partea ta dreptatea și eroismul soldaților, altfel clar ești de partea învinșilor. Ideal ar fi pentru o companie să puncteze pe toate cele trei planuri.

Măcar recrutorul să fie bun

Punând lucrurile în perspectivă, tabloul tactic arată așa:

  • Brandul de Angajator este un argument extrem de puternic, dar durează până este construit. Exact din acest motiv, construcția trebuie să înceapă astăzi, însă clar va dura luni sau chiar ani, de la caz la caz
  • La capitolul ofertă, nu timpul este problema, ci banii. O ofertă de top poate fi costisitoare, nu degeaba și-o permit puțini. Multiplicată cu 100 sau 200 sau 300 de angajați, și 100 de lei net în plus pe lună de angajat ajunge să conteze la final de an (300 angajați x 100 Lei în plus față de piață/luna x 12 luni = 360.000 Lei net, plus taxe și impozite, bani de plătit suplimentar și de scăzut din profit!!! Sigur, nu este vorba doar de bani în oferta de valoare, am arătat de multe ori că o ofertă inteligentă poate fi și ieftină, dar o ofertă inteligentă este creată de o minte inteligentă, adică de recrutor, și astfel ajunge la următorul punct
  • Recrutorul este cel mai ”accesibil” factor decisiv în războiul pentru talente de care poate beneficia o companie. Măcar recrutorul să fie bun dacă restul nu pot fi. Un recrutor bun poate recruta sute de oameni pe an. Merită toată atenția, respectul și investițiile unei companii – în trainingul său, în asigurarea condițiilor de care are nevoie, în suportul pe care îl primește. Toate celelalte opțiuni, desigur necesare și de făcut, sunt mai scumpe.

Pentru companiile care nu au resurse, dar vor rezultate, pentru companiile care au resurse și vor să aibă în continuare, necesitatea de a avea un recrutor bun este elementul comun!

Academia de Recrutare – află cum poți deveni un recrutor mai bun
2018-09-06T22:02:22+00:00Categorii: Recrutare|Tags: |