Academia de HR: Care sunt provocările cu care te confrunți acum la Solina România și cum te gândeșți să le abordezi?

La Solina România am traversat cu toții un an complex, un an al schimbărilor multiple, care ne-a pus pe majoritatea dintre noi la mare încercare. Trecerea de la o companie de sine stătătoare – Supremia, la o companie membră a unui grup multinațional – Solina, a provocat schimbări majore în viața noastră de angajat.  Sunt multe asemănări între cele două companii, atât din perspectiva dezvoltării dinamice, precum și a modului de abordare a pieței ingredientelor alimentare. Strategiile Supremia și Solina sunt similare, de aceea a fost ușor să ne imaginăm rapid munca comună pentru o viziune de ansamblu a businessului ce ne era familiară. Totuși, știm cu siguranță: Culture eats strategy for breakfast!

Povestea noastră la Supremia a însemnat preocuparea permanentă pentru performanță inovativă, pentru îmbunătățire continuă și pentru dezvoltarea oamenilor. Aceste elemente ale strategiei au influențat profund cultura noastră organizațională. Astfel, aplicarea tehnicilor de îmbunătățire sunt astăzi ceva firesc, care face parte din viața de zi cu zi la Supremia. Eficientizarea și optimizarea sunt subiecte pe care le abordăm deja subconștient. Structurarea și standardizarea, puse în practică pentru îndeplinirea obiectivelor pe termen lung sunt a doua natură pentru noi, angajații Supremia. Îmbunătățirea continuă e doar una dintre valorile noastre !

Dacă e să fim sinceri, adeseori suntem invidiați de către vizitatorii noștri pentru atmosfera plăcută: oamenii zâmbesc, le face plăcere să fie împreună, atmosfera e caldă și … de familie. Supremia e un loc de muncă prietenos, în care lucrăm în echipă cu naturalețe și în care acordăm mare importanță moralului. E vizibil pentru oricine are de-a face cu noi că la Supremia coeziunea e la cote ridicate și că aici mediul de lucru e unul deschis. Comunicarea e foarte importantă pentru noi, problemele se rezolvă în echipă și în fiecare zi simțim că ne dezvoltăm! Încrederea este valoarea cea mai resimțită de către angajații Supremia, iar asta e baza tuturor relațiilor de cooperare, orientate către dezvoltarea pe termen lung a oamenilor! Supremia – astăzi Solina România – este o așa numită Cultură Clan dublată de o puternică Cultură ierarhică.

Grupul Solina pe de altă parte are o puternică cultură de piață și antreprenoriala, o cultură centrată pe rezultate, pe asumarea de riscuri ce valorizează reușitele în piață, curajul, inițiativa personală. Dacă la Supremia focusul era întotdeauna către interiorul organizației – dezvoltarea oamenilor, dezvoltarea instrumentelor de a asigura procesele interne ca premisă a obținerii de rezultate durabile – odată cu integrarea în grup am făcut cunoștință cu o altă perspectiva – focusarea spre exterior – rezultate, competitivitate, cultură de piață.

Perioada actuală este deci pentru Echipa de HR o preocupare constantă pentru armonizarea tuturor acestor caracteristici de cultură organizațională în timp ce lucrăm efectiv la integrarea politicilor și strategiilor macro, la profitabilitate, la găsirea sinergiior optime prin proiecte concrete, derulate în echipe multidisciplinare.

Desigining success stories together nu este doar un slogan. El devine realitate efectivă pe măsură ce noi învățam de la grup mai multe despre spiritul antreprenorial, despre inițiativă și inovație, despre focusul pe client și competițiile unei piețe profund concurențiale, cum e piața ingredientelor. În accelași timp grupul împrumută de la Solina stilul de a lucra în echipă, preocuparea pentru dezvoltarea oamenilor pe termen lung, dar și stilul structurat de a lucra și orientarea către îmbunătățire continuă.

Academia de HR: Cum atrageți talente în companie? Cum le păstrați?

Ca și toate companiile de azi, și noi sunt intr-o continuă căutare de talente pentru a face fata competiției acerbe din piață. În cursa asta pentru talente fiecare da ce are mai bun. În fiecare publicație de HR, la fiecare eveniment de HR auzim despre bune practici în domeniul managementului talentelor, de strategii de retenție și motivare sau de programme de dezvoltare a talentelor. Și la Solina România avem o strategie referitoare la talente care este la interfață cu toate procesele care implică oameni : recrutare și selecție, învățare și dezvoltare, managementul performanței, politică salarială și de bonusare, planuri de succesiune.

Cred cu tărie că forță tuturor acestor programe e că în nici un moment ele nu au fost privite drept proiectele departamentului de HR. Ele sunt asumate de întreaga echipa de management și fac parte dintr-o direcție strategică în care managementul crede cu tărie.

Sigur că în lumea afacerilor singura constantă este schimbarea. În această lume în permanentă schimbare, programele de managementul talentelor se metamorfozează și ele. Trăim niște vremuri interesante – modificările demografice, era digitală, globalizarea – toate își pun amprenta asupra activității HR. În această lume în continuă schimbare la Solina România aveam o busolă care ne ghidează activitatea : valorile. Simțim că în mod constant provocarea vine din această zona – armonizarea valorilor organizației cu ale indivizilor și astfel împlinirea potențialului.

Atunci când vorbim despre talente, elementele de management personal – misiune, viziune și valori personale – sunt cheie. Înțelegând asta, subiectele ca misiunea de viață, valorile personale sau viziunea individuală de viață au devenit preocupări reale. Am investit timp, energie, atenție și bani în a acompania fiecare angajat talentat pe calea aceasta a explorării individuale astfel încă fiecare să își conștientizeze misiunea și valorile personale. Adevăratul factor de succes al programelor de management training este acest engagement intrinsec, care vin din armonizarea reală între mine ca individ identificat ca și talent și organizația în care mă dezvolt spre a-mi îndeplini potențialul.

Academia de HR: Ce îți propui pentru 2018 ca direcții mari/importante de HR?

Anul 2018 va fi pentru Solina România un an al provocărilor și confirmărilor. În acest an, avem șansa ca și companie de a demonstra că suntem profesionișți în modul în care conducem business-ul, că formăm o echipă puternică, având obiective clare și asumate. Țintele de business sunt ambițioase dar suntem convinși că este un obiectiv la îndemâna noastră, prin determinare, muncă cu sens, anticipație și spirit de echipă.

Iar toate astea implică din partea departamentului de Resurse Umane atenție reală la business, implicare adevărată și eficientă în toate zonele de activitate și concentrare maximă! E esențial să adresăm nevoi reale în organizație, să implicăm în egală măsură managerii și angajații simpli în realizarea obiectivelor companiei și să asigurăm un climat intern generator de performanță.

Academia de HR: Dacă ar fi să indici o inovație de HR ce ți se pare interesantă, care ar fi aceea?

Subiectul acesta este unul foarte drag nouă, HR-iștilor din Solina România. Îmbunătățirea continuă este una dintre valorile companiei iar filosofia Kaizen pe care o aplicăm la Solina România ne învață că inovația poate veni din orice loc, la orice moment. Încurajăm toți angajații să se implice activ în rezolvarea creativă a diverselor probleme și să fie determinați în a găsi căi de face lucrurile mai bine, mai rapid, mai eficient, folosindu-se de inovații. Recunoaștem, implementăm, recompensăm inovațiile și a devenit un process continuu pentru noi, echipa de management, să provocăm angajații în a gândi și implementa micile sau marile inovații. Astfel se face că în cadrul acestui proiect am beneficiat de peste 4500 de idei de îmbunătățire din partea angajaților noștri. Unele dintre idei sunt simple și impactul lor nu e substanțial. Altele însă sunt generatoare de proiecte complexe și afectează în mod pozitiv indicatorii companiei.

În atmosfera aceasta e evident că și angajații din departamentul HR sunt provocați continuu la inovație. Începând de la aplicații web care să automatizeze procese la regândirea anumitor procese de HR, de la propunerea de activități punctuale până la designul proiectelor complexe, transversale, toți membrii departamentului s-au implicat în generarea de idei de inovare și punerea lor în practică.

Proiectul inovator cel mai drag nouă este legat de evaluarea comunicării și a fost demarat în 2013. Comunicarea internă este o preocupare strategică și ținta era performanța în comunicare. Sprijinind această viziune și având ca obiectiv principal îmbunătățirea comunicării, proiectul a pornit de la evaluarea întregului proces de comunicare conform paradigmei QCDM(Q ( Calitate), C ( Cost) , D ( delivery) , M( motivare, moral)) specifică sistemului de management KAIZEN. Azi, 5 ani mai târziu de la demararea proiectului, fiecare departament e parte activă a acestui proces, și fiecare departament înregistrează îmbunătățire continuă.

Oana Piper
Manager Resurse Umane
Solina România

Oana este Manager Resurse Umane la Solina Grup, unul dintre cei mai mari producători de ingrediente pentru industria alimentară la nivel european. Rolul Oanei aici este legat de elementele strategice cele mai importante: armonizare între identitatea individului și identitatea organizației, dezvoltarea unor angajați cu înalte competențe, asigurarea unui leadership cu adevărat transformational, atragerea și retenția angajaților prin programe inovatoare.

Deși are o experință de aproape 15 ani de HR, Oana recunoaște că la Supremia, azi Solina România s-a format cu adevărat ca profesionist. Aici a fost în permanență provocată să devină cea mai bună versiune a ei. E plină de entuziasm și i se luminează ochii când vorbește despre locul ei de muncă. Râde și spune că nici nu are cum să fie altfel: soțul ei nu doar i-a dăruit doi copii frumoși și năzdrăvani, ci i-a dat și numele condimentat care i-a schimbat destinul: Oana Piper lucrează la cel mai important procesator de condimente! Sigur că nu poate să fie altfel decât dedicată trup și suflet!

Superputerea ei e enegia personală cu care e binecuvântată. Îi plac cărțile, îi place înghețata, îi plac călătoriile și cel mai mult pe lume îi place să fie ea însăși în orice situație.