80% dintre manageri cred că principalul mijloc de motivare al oamenilor este de ordin financiar. Adevărul este că pentru 80% dintre oameni principalul mijloc de motivare NU este de ordin financiar! A nu se înțelege că banii nu sunt importanți! Dar nu totul se reduce la bani, oamenii au un spectru larg de nevoi, dintre care o parte pot fi acoperite prin bani iar altele nu.
Nu totul se reduce la bani
Dacă totul s-ar reduce la bani, nu ar mai exista voluntariat și nici voluntari. Dacă totul s-ar reduce la bani, atunci dintre două locuri de muncă, 1) unul care oferă un salariu net de X lei și un mediu de lucru plăcut, colegi fantastici și un șef de treabă, și 2) altul care oferă cu 50 Lei în plus, dar unde nu este un mediu de lucru plăcut, nici colegi fantastici iar șeful este opresiv, atunci oamenii ar alege fără excepție locul de muncă 2. Acest experiment mental simplu ne arată că la paritate (dacă deci scoatem banii din ecuație) sunt multe alte beneficii non-financiare care contează de fapt foarte mult. Și nu de puține ori, contează mai mult decât banii. Să luăm câteva exemple:
Locație accesibilă
O mămică ce lucrează în comerț găsește un loc de muncă bun aproape de casă, la nici 5 minute distanță de locuință. Sau foarte aproape de grădiniță, astfel încât poate rezolva două drumuri într-unul. Este fantastic pentru că această mămică salvează astfel timp important pe care îl poate folosi altfel decât în trafic. Câți bani trebuie să primească în plus pentru a se muta la un loc de muncă aflat la o oră distanță, adică 2h dus-întors???
Oportunități și Carieră
Un tânăr absolvent găsește un loc de muncă la o companie care înțelege să investească în tânăra generație și care oferă mai multe posibilități de dezvoltare personală și profesională. Compania i-a alocat absolventului nostru un mentor cu experiență care chiar se ocupă de el și îl ajută să deprindă competențe și abilități reale și valoroase. Mai devreme decât mai târziu, va ajunge să exceleze în acele competențe și asta îi va crește valoarea în piață. Î
O altă companie își întâmpină încă din prima lună noii angajați cu un plan de carieră care le va permite să evolueze rapid. În primul an vor fi considerați juniori, în al doilea an experienced, în al 3-lea an seniori iar în al 4-lea cei merituoși pot deveni Manageri. Fiecare an și fiecare treaptă vine cu o creștere salarială. Suplimentar, cu fiecare treaptă urcată, angajații primesc responsabilități mai înalte și proiecte mai complexe care le stimulează mintea și le conferă un sentiment de satisfacție și împlinire. Toate aceste lucruri sunt prezentate încă din prima săptămâna în programul de Induction iar oamenii știu exact ce urmează. Unul dintre acești noi angajați primește o altă ofertă unde salariul 10-15% mai mare, dar acolo nu există nicio preocupare pentru dezvoltarea sa. Va primi mai mulți bani din ziua 1, dar va fi doar o rotiță în sistem, ”mână de lucru”, fără perspective. Cu certitudine, vor fi oameni care vor prefera oferta mai mare, poate pentru că au o nevoie stringentă de bani. Dar pentru marea majoritate a tinerilor, aflați la început de drum, cei 10-15% în plus la salariu nu vor reprezintă o motivație suficientă. Cei mai mulți vor preferă compania 1 pentru că după 3-4 ani, dacă vor dori să plece, vor pleca dintr-un rol de manager, cu un portofoliu de experiențe care le-au crescut valoarea, iar în tot acest timp, vor fi lucrat într-o firmă în care s-au simțit valorizați, nu pe post de ”consumabile”.
Șansa de a lucra la ceva important
Un inginer primește două oferte: una de la Institutul de la Măgurele unde are ocazia să lucreze cu cel mai puternic laser din lume și să facă parte dintr-o echipă de elite și inteligențe de top, contribuind la realizarea unor descoperiri de mare importanță pentru omenire și alta de la o companie din domeniul auto. Salariul este identic. Oare pe care o va alege?
Mediu de lucru și perspective, poveste de succes
Un programator este ofertat de un startup promițător unde are ocazia să lucreze la ceva îndrăzneț și revoluționar. Echipa este fantastică, o ”gașcă de nebuni frumoși” care cred în acest vis și muncesc cu spor. Timpul trece ca și cum nu a fi, experiența este grozavă și cu toții se gândesc la momentul când își vor lansa produsul pe piață și apoi la momentul când vor avea succes. Entuziasmul plutește în aer, atmosfera este parcă încărcată de electricitate, se lucrează mult, nu este ușor dar cumva oamenii simt că fac ce trebuie și că, serviciul lor ”va prinde”. Toți sunt buni și fiecare în parte și-ar putea găsi cu ușurință locuri de muncă mai bine plătite, dar nimeni nu vrea să plece din acest startup – acum mic – care ar putea curând să valoreze miliarde. (Oare cum s-au simțit primii angajați – angajați deci, nu fondatorii sau apropiații lor – din companii gen Google, Facebook sau UiPath când aceste companii nu erau celebre? Ce i-a motivat? Nu erau deja alți giganți în piață, companii mari și foarte mari la care să lucreze și unde poate ar fi fost plătiți mai bine?)
Deschidere
O absolventă de Economie pasionată de management de proiect se angajează la o companie unde are oportunitatea să lucreze într-o echipă transnațională, alături de colegi din alte 15 țări. Asta înseamnă că va putea să vorbească în Engleză și să își exerseze Franceza. În plus, după ce se va vaccina și se vor diminua restricțiile de călătorie impuse în timpul Pandemiei, va avea ocazia să călătorească frecvent la Londra, Paris și Amsterdam, cele trei mai hub-uri unde este concentrată activitatea din proiectul căruia i s-a alăturat. Călătoriile au fost visul ei dintotdeauna și faptul că acestea vor face parte implicită din munca sa, a reprezentat argumentul suprem pentru care a ales această ofertă deși ar fi avut și o alta ceva mai bună din punct de vedere financiar. Nici nu a stat pe gânduri când a trebuit să aleagă, nu își putea dori mai mult!
Acestea sunt doar câteva exemple (inspirate din proiecte de consultanță derulate la Academia de HR), care arată că oamenii au nevoi diverse și variate și nu toate se traduc în bani. De fapt acesta este ”secretul” soluțiilor de motivare non-financiară: identificarea creativă a acestor nevoi diferite și de ordin superior pe care oamenii le au. Companiile care reușesc acest lucru sunt cele care câștigă bătălia pentru talente și atrag astfel oameni de valoare care, dacă ar trebui motivați exclusiv din perspectivă financiară, ar fi practic inaccesibili.
La Academia de HR ajutăm companiile să alcătuiască Harta Motivațiilor Non-Financiare ale angajaților lor, astfel încât să aibă angajați motivați care să dea tot ce au mai bun, fără să fie neapărat nevoite să dea mai mulți bani.