Tot mai multe companii se confruntă cu problematica retenției de personal, într-o piață aflată în plin război pentru talente. Pe lângă motivele interne ce țin de orice fel de nemulțumiri posibile, la motivele plecării se adaugă tot mai mult astăzi tentația ofertelor care vin și vin și vin pentru oamenii buni. Realmente, chiar și cei mai tari pe poziție vor ceda la un moment dat, pentru că este imposibil să nu fii tentat când vezi că primești 2-3 telefoane pe lună, ori mai des.
Retenția de personal este un demers continuu, nu poate fi făcut odată pentru totdeauna, nu există un proces ce funcționează cumva automat și ne scapă de griji: gata, munca noastră s-a terminat, oamenii vor rămâne cu noi 5 ani! Retenția de personal este un demers care trebuie dus constant și continuu, pe multiple fronturi, mereu în alertă, mereu atenți la ce apare nou, la trenduri și direcții care funcționează la alții, mereu în gardă la oamenii noștri care vor să plece și sunt în diverse stadii de a pleca, de la ”mă gândesc” , ”vedem ce vine” la ”caut și explorez activ”.
Ai probleme cu fluctuația de personal? Îți pleacă oamenii?
Avem Soluții!RETention INterview
O soluție pentru a afla starea despre starea de spirit a angajaților și pentru a iniția un dialog real cu aceștia este RETention INterview (REȚIN). Acesta este un instrument similar într-o anumită măsură cu Exit Interviul, doar că REȚIN trebuie derulat periodic, la fiecare 6-9 sau 12 luni cât încă oamenii sunt în companie și nu au plecat. Exit Interview-ul are loc prea târziu pentru cel care pleacă. Sigur, informațiile astfel culese ajută compania să își îmbunătățească politicile de retenție pentru cei rămași, dar prevenția este întotdeauna mai ieftină decât tratamentul.
RETention INterview ia forma unui dialog structurat între HR și angajat, iar acolo unde HR-ul nu este disponibil sau credibil suficient pentru un dialog sincer cu angajații (fiind văzut că departament reprezentant al companiei), un consultant extern, neutru și independent poate prelua acest rol. Nu oricine poate susține un astfel de dialog, care prin natura lui este unul sensibil: angajații trebuie să se deschidă în fața interlocutorului vorbind despre (ne)mulțumirile lor, despre intenția de a pleca sau rămâne, despre gradul de motivație, despre problemele cu care se confruntă, despre relația cu șeful direct, despre așteptări, frustrări și nevoi de dezvoltare.
Avantajele RETention INterview-ului
Avantajele unei astfel de abordări sunt mari și evidente:
- Afli starea de spirit în companie periodic, înainte ca aceasta să se degradeze
- Poți contracara eventualele intenții de plecare cât încă nu s-au concretizat
- Conduce la crearea unui climat de dialog și comunicare în care angajatul se simte în siguranță să vorbească. Dialogul este oricum întotdeauna cea mai bună cale de rezolvare a oricăror probleme
- Transmite un mesaj pozitiv angajaților că iată, sunt importanți pentru companie din moment ce această direct sau printr-un consultant extern de încredere și probitate profesională încearcă să poarte un dialog cu aceștia
- Permite colectarea unor date în timp real, ce conduc la statistici și analize extrem de interesante pentru HR și linia de manageri operaționali.
Oamenii de valoare sunt primii ofertați
Șansele sunt ca oamenii de valoare să fie deja pe lista cuiva, fie că este un concurent, fie că este o agenție de recrutare. Nu ar fi de mirare ca unii să fie de fapt pe 2-3 liste concomitent, fiind contactați periodic și constant. Cu certitudine, pentru acești angajați, plecarea nu este o problema de dacă, este o problema de când vor pleca, dacă nu sunt luate măsuri de contracarare la timp! Managementul și HR-ul trebuie să meargă către ei, înainte de a fi prea târziu, când vor veni ei la HR și la Management cu demisia în mână!
Sigur, nu toate așteptările angajaților pot fi rezolvate, există o limită a ceea ce se poate oferi și, sigur că trebuie făcut un management corect al așteptărilor pentru că nu este doar despre a da (din partea companiei) ci și din partea angajaților (timp, energie, entuziasm pentru a crea valoare). Oamenii înțeleg și apreciază intenția/efortul companiei și îmbunătățirile, pe măsură ce apar.
La Academia de HR ajutăm companiile să motiveze și să păstreze talentele în companie!