Foarte multe companii derulează două sau mai multe interviuri cu candidații până să ajungă să ia decizia finală. Primul interviu poate fi telefonic, față-în-față sau online și se derulează cu HR-ul de obicei. Recrutorul însărcinat cu proiectul este primul care, în urmă selecției la nivel de CV, contactează și inițiază un dialog cu candidații.

Interviul Tehnic

În continuare, poate urmă un al doilea interviu, de dată această tehnic, susținut de managerul operațional, viitorul șef sau cineva cu competență tehnică. În acest interviu, sunt testate cunoștințe și evaluate abilități tehnice pe care specialistul de la HR nu le poate evalua. De exemplu poate fi vorba de cunoștințe de contabilitate, programare, inginerie, fiscalitate… etc. în funcție de domeniul pentru care se face recrutarea. La acest al doilea interviu HR-ul poate fi sau nu prezent însă accentul cade pe zona tehnică.

Interviul de confirmare

Al treilea interviu poate avea loc cu directorul general, antreprenorul care deține afacerea sau alt factor de conducere care este implicat în recrutare (CFO-ul, directorul de producție, etc) de la caz la caz și în funcție de natură postului și nivelul ierarhic al acestuia. De obicei acesta este un interviu de confirmare și validare. Candidatul poate fi în continuare respins dar scopul este luarea unei decizii. Acest interviu final poate lua și formă unei ofertări-negocieri între părți.

Din rațiuni ce țin de organizare și de scurtarea timpului de recrutare, aceste interviuri se pot combină sau se pot derula în altă ordine. De exemplu, sunt companii care încep cu proba practică, pe care o folosesc pe post de etapă eliminatorie, începând fie cu interviul tehnic fie cu un test. Cei care trec testul merg mai departe la interviul cu HR la care poate participa și managerul operațional.

Rolul managerilor operaționali în interviul de recrutare

În companiile mai mici sau medii, rolul de HR, cel tehnic și cel managerial poate fi acoperit de aceiași persoană (de exemplu o companie cu 5 angajați), fapt care subliniază încă o dată importanța managerilor operaționali în procesul de recrutare.

Ce trebuie spus foarte clar este că de obicei, rolul managerilor operaționali în derularea interviurilor este (mult) subevaluat. Chiar și în companiile care au un departament puternic de HR, atenția HR-ului este mai mult pe realizarea unui sourcing de calitate și pe trierea inițială. Odată depășită această etapă, decizia finală aparține managerilor operaționali sau managementului de top. Iată de ce, la rândul lor, managerii operaționali trebuie să fie pregătiți să susțină interviuri relevante pentru a putea lua decizii corecte.

În ce constă un bun interviu

Este firesc ca un candidat, că orice om, să dorească să se prezinte într-o lumina pozitivă și să ”își vândă” abilitățile. Un bun interviu constă pe de o parte în intubările care se pun dar mai ales în ce înțelege managerul din acestea. Este nevoie de un model atent construit al personalității umane pentru a putea ”detecta” nevoile exprimate și neexprimate ale candidatului, lucrurile pe care nu vrea să le spună sau pe chiar vrea să le ascundă. Rolul managerului însă este să se asigure că ia cea mai bună decizie privind interesele echipei sale și ale companiei.

Concluzie

Perioada de probă reprezintă cumva o ”garanție” pentru angajatori, în cazul unei decizii eronate, dar cine își dorește să o ia de la început, căutând alți oameni? Ideal deci, managerii operaționali trebuie să fie ”împăcați” cu decizia de angajare încă de la început, mai ales că tot ei sunt și cei care ”suferă” cel mai mult în cazul unei recrutări eronate. Managerii operaționali sunt responsabili cu (1) selecția tehnică a candidaților și evaluarea competențelor acestora, (2) evaluarea compatibilității candidaților cu membrii echipei actuale, (3) convingerea și motivarea candidaților de valoare să se alăture companiei, (4) decizia finală (rol împărțit însă cu HR-ul și cu managementul de top).

De calitatea interviului (sau interviurilor) susținute de managerii operaționali depinde întreaga colaborarea între părți, pe luni de zile sau ani în viitor.

La Academia de HR, ajutăm companiile să găsească și să recruteze candidații potriviți!