Dintre două firme care au aproximativ același număr de oameni, activează în același domeniu și au relativ aceleași venituri, cea care dispune de resursa umană mai bine calificată , de oameni mai motivați, de manageri mai abili, aceea va supraviețui sau chiar va prospera chiar și în această perioadă de criză pe când cealaltă nu!
Salvarea vine din interior
Lucrurile trebuie spuse cât de direct se poate și franc: cine se bazează pe ajutor din afară, cine așteaptă să fie salvat (cumva) de altcineva va ajunge într-o situație de blocaj! Asta nu înseamnă că un ajutor din afară nu este bine venit, dar un vechi și înțelept proverb spune că ”Norocul este cum și-l face omul”. Fiecare se salvează pe sine iar salvarea vine întotdeauna din interior, de la oamenii proprii, de la echipă, de la manageri. De la cei care cunosc problemele și nevoile organizației, contextul în care funcționează și care deci pot veni cu soluții specifice.
De la antreprenor, care este ultra-motivat și care poate nu doarme noaptea sau de la Directorul General, vine viziunea și direcția de urmat, dar strategia și mai ales transpunerea în practică a acesteia necesită implicarea managerilor, cei care sunt responsabili de funcțiuni și departamente, oameni de încredere fără de care nu se poate! Este clar că succesul unei firme este dat de inteligența și motivația oamenilor săi și de capacitatea managementului de a-i mobiliza pentru a veni cu soluții pentru a crea valoare adăugată!
Cum prosperi în timpuri de criză?
Aceasta este diferența dintre companiile care (doar) supraviețuiesc și cele care nu, respectiv dintre cele care nu doar supraviețuiesc ci chiar prosperă, venind cu abordări inovatoare sau chiar disruptive. Cum prosperi în timpuri de criză? Reinventân-du-te astfel încât, în relație cu ceea ce știi să faci, să transformi dificultățile în oportunități. De obicei, asta necesită un efort de echipă, ideile curg și se șlefuiesc prin brainstorming – cineva din echipă a avut o sclipire, care a devenit o idee iar apoi toți se mobilizează într-o nouă direcție.
Echipa de management este mai importantă ca oricând
Dar dacă sunt probleme la nivelul echipei de manageri, dacă lipsește experiența de management, de coordonare a oamenilor, capacitatea de a-i motiva, nu doar realizarea unui plan bun va avea de suferit ci și execuția, oricât de bun ar fi planul. La rândul lor, managerii trebuie să știe să facă același lucru – fiecare la nivelul echipei sale: să creeze engagement și entuziasm, să activeze resursele oamenilor din subordine, să-i motiveze să iasă din zona de confort.
Dacă ar fi doar pentru aceste motive, dar și pentru toate celelalte care țin în sine de logica operațională, importanța nivelului de management pentru succesul unei companii este evidentă. Un manager slab nu rezolvă probleme, din contra, le amplifică și își demutizează oamenii, în timp ce un manager bun, vine cu soluții și devine un lider pentru oamenii săi, care îl vor urma oricât de greu ar fi.
Investiți în manageri, investiți în oameni
Dar cum devin oamenii manageri (mai) buni? Devine cineva manager doar prin actul numirii sale în poziție? Ne face fișa de post manageri? Sau este un proces al devenirii personale care, pe de o parte înseamnă știință (lucruri pe care le știi pentru că le-ai învățat), iar pe de altă înseamnă atitudine și afirmare (lucruri pe care le faci)?
Faptul de a ne dezvolta și perfecționa echipa de management a devenit o necesitate permanentă, de la cei proaspăt numiți în poziție, oameni de valoare dar fără experiență propriu-zisă de conducere (până când o capătă desigur) până la cei care s-au ”rutinat” în poziții de management, uitând cum este în operațional și îndepărtându-se de oameni. Să nu uităm că managerul direct este în topul motivelor pentru care oamenii părăsesc o organizație și pentru care încetează să mai contribuie cu mult înainte de a pleca. Investiți în manageri, investiți în oameni pentru că (doar) de aici vin soluțiile!
La Academia de HR, ajutăm Managerii să devină Lideri!