Oamenii vor să lucreze pentru companii care să le confere libertate de acțiune, autonomie și vor empowerment. Wikipedia da următoarea definiție pentru empowerment:

Empowerment is a set of measures designed to increase the degree of autonomy and self-determination în people and în communities în order to enable them to represent their interests în a responsible and self-determined way, acting on their own authority.

Și cum să nu vrei să fii empowered în relație cu o activitate pe care o faci zilnic? Numeroase studii au arătat că, atunci când angajații se simt ”împuterniciți” la locul de muncă, aceștia experimentează o satisfacție mai mare la locul de muncă și angajament față de organizație.

Evită micro-managementul

Un comportament disfuncțional în opoziție cu empowerment-ul este practica micro-management-ului, când oamenilor li se spune nu doar ce să facă ci și cum exact să facă – în mare detaliu. Deși rațiunea poate fi de a face lucrurile mai bine – sub coordonarea cuiva cu mai multă experiență – de multe ori este vorba pur și simplu de (nevoia de) control. În același timp, se instituie un mod de operare care este centrat în jurul unui singur om care apoi se perpetuează în toate procesele ulterioare. Efectul este de trei ori negativ:

  1. pentru manager deoarece o astfel de situație pe termen lung conduce la oboseală și epuizare – va avea prea multe de controlat și prea puțin timp pentru strategie
  2. pentru angajați deoarece devin nemulțumiți de un stil de management care le împiedică dezvoltarea și care le limitează afirmarea de sine
  3. pentru companie deoarece afacerea nu poate crește pe măsura potențialului său, limitând bazinul de idei și soluții la cele pe care le poate crea un singur om.

Până la urmă, de ce nu li s-ar permite angajaților – care au idei și vor – să contribuie la atingerea unor obiective mai importante? Prin natura lor, oamenii sunt implicați și motivați să aibă o viață activă și să realizeze ceva util și valoros iar libertatea și autonomia de a acționa sunt exact mecanismele prin care își pot dovedi și afirma valoarea personală.

Managementul prin Obiective

Unul dintre cele mai bune moduri de a împăca pe de o parte nevoia legitimă de control a organizației cu nevoia de libertate a angajaților este prin setarea de obiective nu de atribuții sau task-uri (MBO = Management by Objectives). Sigur, obiectivele trebuie setate atent și în relație cu abilitățile și capabilitățile oamenilor.

Munca de acasă/munca de la distanță oferă astăzi contextul perfect pentru implementarea acestui stil ultra-eficient de management pentru că oricum nu se (prea) mai poate face management direct. Se pot trasa anumite limite de autoritate și responsabilitate și un set de principii/reguli directoare în interiorul cărora oamenii sunt liberi să acționeze așa cum vor, atât timp cât vin cu un rezultat mai bun. Să ne gândim că acesta este și modelul după care funcționăm ca oameni în societate într-o țară liberă și democratică: ne bucurăm de libertatea de a fi noi înșine și de a face fiecare ce dorește atât timp cât sunt respectate legile.

Companiile trebuie deci să se schimbe la rândul lor, adoptând un stil de management flexibil potrivit pentru timpurile pe care le trăim și pentru viitor, cu beneficii uriașe în planul eficienței, creșterii productivității muncii și a nivelului de satisfacție al angajaților.

La Academia de HR ajutăm companiile să își atingă obiectivele! Performanță prin Oameni!

Află cum se implementează în mod corect conducerea prin obiective