Foarte mulți manageri își văd poziția ca fiind una de autoritate și aspiră în general la astfel de poziții prin prisma beneficiilor de putere asociate: Le spun eu ce să facă! De asta sunt șeful lor! Faptul de a deveni manager este echivalent cu o urcare în ierarhia de putere a firmei (și subliniez, de putere – cu toate beneficiile aferente – dar mai sus înseamnă mai puternic în primul rând și abia apoi orice altceva).

Din această perspectivă, unii se instalează în poziția ”confortabilă” de șefi mai mult sau mai puțin autoritari, asemenea unui rege sau asemenea unui împărat, iar subordonații devin mai mult sau mai puțin, subiecți ai puterii personale și ierarhice deținute, care nu au altceva de făcut decât să execute și să se supună. Stilul acesta de management se particularizează ca fiind unul uni-direcțional, axat pe comandă și control, iar sursa fundamentală de putere este frica (sub amenințarea implicită, uneori rostită, alteori nu, că dacă nu faci ce îți spun…te dau afară sau îți tai din salariu.. sau.. etc.). Deși organizațiile au evoluat, încă sunt suficient de multe astfel de cazuri pentru a le menționa – mai ales în companiile antreprenoriale unde și la propriu și la figurat, autoritatea ”supremă” revine fondatorului. Nu este însă doar cazul lor.

S-a dovedit de nenumărate ori însă că acest stil de management are beneficii limitate și pe termen scurt. Dacă există un echilibru cât de cât, dacă liderul are anumite limite auto-impuse, organizațiile de acest tip pot fi funcționale. În cazurile mai grave, cel mai adesea acest stil conduce la demotivare și dis-engagement, la o ruptură iremediabilă între oameni și șefii lor pe care îi ascultă din necesitate dar pe care nu îi respectă de facto.

Este un fapt că, în organizațiile eficiente, nu doar subordonatul este ”util” pentru manager, ci și managerul trebuie să fie ”util” pentru subordonați. Managerul eficient trebuie să fie în stare să ofere la rândul sau valoare echipei, pentru a le câștigă respectul, aprecierea și ascultarea. Un bun manager oferă suport subordonaților, îi ajută să își atingă obiectivele, îi sprijină în efortul de dezvoltare personală, le oferă informații și context, le permite să aibă idei și contribuții, nu se teme să fie contrazis dacă sunt argumente puternice, dar desigur își rezervă dreptul de a lua decizia finală, în virtutea rolului sau de lider. În același timp, acest tip de lider oferă încredere și certitudine prin calitățile sale, își asumă răspunderea pentru deciziile sale, își conduce echipa către succes pe care îl împarte cu aceasta spre beneficiul tuturor. Ba mai mult, în cazurile ideale, liderul își ”slujește” echipa înțelegând să își pună resursele, inteligența și capacitățile în slujba acesteia. S-a conturat astfel în managementul modern abordarea Manager as a Servant ori Servant Leader. Iată ce citim în Wikipedia la acest termen:

The most important characteristic în being a servant leader, is making one’s main priority to serve rather than to lead. … În simpler terms, servant leaders should seek to be servants first, to care for the needs of all others around them, în order to ensure growth of future leaders.

Vedem deci o surprinzătoare răsturnare la 180º a filosofiei tradiționale a liderului ca șef. Autoritatea derivă în acest caz din beneficiile care rezultă pentru toți, respectul este câștigat ca urmare a faptul că toți văd cum ”șeful” se străduie pentru ei. Paradoxal, dar un astfel de lider este și poate fi infinit mai puternic pentru că acesta câștigă inimile oamenilor, oamenii devin followers și încetează să mai fie subordonați. În ambele stiluri, liderul își păstrează prerogativa de a seta direcția și de a stabili prioritățile, doar că modul în care se afirmă și își construiește ”autoritatea” în rândul echipei este complet diferit.

Adevărat însă, că un astfel de lider, trebuie la rândului lui ”meritat” și apreciat ca atare pentru că nu este deloc exclus să ne trezim în situația în care un astfel de manager să fie ”abuzat” și nerespectat de cei nepregătiți să accepte un astfel de stil de conducere. Cu certitudine, perspectiva Manager as a Servant reprezintă un pas înainte și vine cu foarte multe beneficii dar și cu multe provocări deoarece multe organizații sunt modelate și construite în așa fel încât au cu necesitate nevoie de lideri autoritari. Pur și simplu, modul în care sunt organizate și structurate nu le permite să funcționeze altfel. Food for thought!

La Academia de HR, ajutăm Managerii să devină Lideri!