Interviul de recrutare nu este despre dreptul recrutorului de a pune întrebări ci despre capacitatea de a crea relație, cu atât mai mult cu cât, faptul de a avea un candidat în față pentru interviu, devine un lux și un privilegiu. Pentru că da, astăzi faptul de a avea un candidat și încă unul de valoare, față-în-față pentru un interviu de angajare reprezintă un privilegiu și o măsură a succesului companiei și programelor sale de talent-attraction și brand de angajator. Până la urmă, și în acest domeniu, legea calității se face simțită: doar companiile care au preocuparea necesară și alocă resursele cuvenite vor fi și cele care ii vor atrage pe cei mai buni!
Interviul trebuie să fie un dialog cu beneficii pentru ambele părți
Pe drept cuvânt companiile și recrutorii sunt afectate de neseriozitatea unor candidați care își confirmă ferm participarea și doar la câteva ore distanță nu mai apar la interviu. Este frustrant și desigur reprezintă o încălcare a unui gentlemen’s agreement de bun simt: dacă nu mai poți să vii, este politicos să anunți! Dincolo de aceste situații însă, rămâne faptul că prezența la interviu nu mai este un fapt implicit: timpul costă, candidații au tot dreptul să aleagă la ce interviuri să se ducă sau nu. Privind din perspectiva candidaților care primesc săptămânal câte o ofertă de muncă, este imposibil și nepractic să se ducă la toate interviurile la care sunt invitați. Din contra, vor deveni foarte selectivi pentru că știu că au de unde alege. Iată de ce,
Interviul trebuie să devină în sine un beneficiu pentru candidați, dincolo de potențialul beneficiu al găsirii unui (nou) loc de muncă.
Ori, încă sunt companii unde interviul este fie interogatoriu fie conversație și poveste. Dar interviul nu este interogatoriu și nici o conversație ori un colaj de întrebări dezordonate: interviul trebuie să fie un dialog cu beneficii directe și egale pentru ambele părți.
Care sunt ”beneficiile” candidaților?
Pentru candidat poate fi o oportunitate de a se actualiza cu privire la noile trenduri din piață și a descoperi ce se mai caută, ce întrebări se mai pun, care sunt aspectele la care se uită recrutorii, care sunt pachetele oferite la zi. Evident, acestea sunt ”beneficii” colaterale, principalul beneficiu ar trebui să fie angajarea într-o companie unde să își împlinească visele și să își atingă obiectivele. Cu toate acestea, nu trebuie neglijat nici beneficiul imediat și direct al unui dialog de calitate cu un interlocutor inteligent, dialog care începe încă de la telefonul de invitație la interviu.
Recrutorul devine tot mai important
Candidatul își alege interviurile în funcție de motivațiile și interesele sale respectiv în funcție de informațiile de care dispune: dacă este o companie în care își dorește să lucreze de mult, un reper pentru industrie, un lider mondial, o companie de prestigiu unde are spațiu de creștere și dezvoltare, va conta mai puțin calitatea dialogului inițial cu recrutorul. Dacă însă vorbim de o companie mai puțin vizibilă sau renumită, dialogul cu recrutorul va conta mult mai mult. Să nu uităm că până la urmă, acesta este de obicei prima persoană cu care candidații iau contact și care ajunge să reprezinte măcar până la acel punct, experiența tangibilă cu respectiva companie. Interviul este continuarea unui dialog care a început între cele două părți de la momentul primului telefon. Aici se vede printre altele calitate unui recrutor de valoare, acel recrutor care fără să aibă neapărat cea mai bună oferta de angajare, reușește totuși să compenseze ce lipsește companiei prin relație personală.
Interviul nu mai este ce a fost, este nevoie de noi abilități
Nu toate companiile sunt giganți mondiali și nu toate companiile își permit să vină cu oferte de top, este firesc. În acest context, interviul este o șansă reală pentru companii nu doar să facă selecție de candidați, ci să convingă oamenii de care au nevoie, prin vocea și personalitatea recrutorului. Interviul devine instrument de vânzare și marketing, canal de comunicare în piață și de consolidare a brandului de angajator.
Este nevoie de noi abilități, de noi competențe de care oamenii de HR iată au nevoie, pentru a reflectă dinamica din piață și modul în care se transformă recrutarea, care devine tot mai mult activitate de marketing și de vânzare.
La Academia de HR venim cu perspective noi asupra muncii care transformă organizațiile în lideri de succes!