Sinceritate în recrutare

Disperaţi fiind după candidaţi pe o piaţă unde talentul este din ce în ce mai greu accesibil şi din ce în ce mai greu de impresionat de ofertele de recrutare, mulţi angajatori cad în păcatul supra-vânzării unui job şi al propriei companii dezvoltând un fel de retorică de tip teleshoping unde nu auzi decât despre cât de minunat şi fabulous este un produs, din nou şi din nou, aceleaşi mesaje repetate sub diverse forme dar mereu la superlativ. Cum sună această retorică?: Acum, doar acum ai şansa…., Cumpără acest produs extraordinar şi vei primi nu unul ci două accesorii… etc.

 

Cosmetizarea companiei

Sub presiunea lipsei de personal, unele companii sunt tentate tot mai mult de cosmetizarea companiei şi a jobului şi în timp, nu mai fac diferenţa prea bine şi trec de limită, ”uitând” să fie echilibrate şi realiste, adoptând retorica de tip teleshoping. Ori, ce trebuie să realizăm este că din contra, astăzi companiile trebuie să se comporte ca şi cum ar fi expuse într-o vitrină în care până la urmă totul se vede, totul este sub lupă.

 

Inside-out: totul este la vedere

Transparentizarea companiilor a fost un proces secundar adus de Social Media ce a introdus Facebook-ul în interiorul companiilor, camera de luat vederi, postările şi comentariile publice, review-urile şi opiniile actualilor şi foştilor angajaţi şi nu în ultimul rând, site-uri specializate precum Glassdoor sau Undelucram.ro care au devenit destinaţia iniţială a celor care vor să se angajeze într-o companie. Nu este deloc neobişnuit astăzi ca, înainte de a merge la un interviu sau înainte de a accepta măcar programarea la un interviu, un candidat interesat să se uite în primul rând pe aceste site-uri. De ce? Deoarece, cu micile excepţii de rigoare, acolo pot găsi exprimări sincere, libere şi obiective, provenind de la actuali şi foşti angajaţi, care, dincolo de retorica oficială şi uneori privită cu neîncredere de către candidaţi, spun adevărul despre viaţa în acea companie. Este firesc că o companie să vrea să se pună în valoare – gândesc candidaţii – şi deci, este firesc să veridicăm dacă ceea ce ni se spune este adevărat.  Din această perspectivă, mai rău pentru companie este să înșele aşteptările candidaţilor săi decât să fie obiectivă, recunoscându-şi în egală măsură punctele mai puţin bune, alături de elementele de atragere.

 

Companiile sunt alese de candidați în egală măsură

Oamenii au astăzi capacitatea de a înţelege că nicio companie nu este perfectă şi este firesc să fie aşa. Întocmai însă precum tentaţia candidaților de a-şi pozitiva CV-ul şi imaginea la un interviu cu miză, situaţia s-a răsturnat, companiile sunt la rândul lor alese de candidați fiind tentate în egală măsură să îşi pozitiveze imaginea pentru un candidat valoros. Dincolo de companiile care mint direct şi pentru care desigur nu trebuie să existe niciun fel de înţelegere, cea mai mare parte a companiilor nici nu realizează cum ajung implicit şi pe nesimţite să-şi exagereze condiţiile pozitive în faţa candidaţilor. Este o înclinaţie firească a recrutorilor pe cât este o înclinaţie firească a candidaţilor. Ambele tentative se observă însă extrem de uşor de partea cealaltă.

 

Sinceritatea în recrutare – nu totul trebuie să fie roz

Iată de ce, conştientizând la un moment dat discrepanța dintre ce sunt şi ce comunica despre ce sunt, firmele aflate în această situaţie trebuie să redevină realiste şi echilibrate în  imaginea pe care o proiectează, informându-şi corect şi obiectiv candidaţii despre condiţiile oferite şi climatul organizaţional cu care aceștia încă nu s-au confruntat.

Cea mai simplă cale pentru orice companie este să se uite pe Undelucram.ro şi să vadă cum este portretizată de candidaţi şi angajaţi. Nu totul trebuie să fie roz în speranţa că poate, odată angajat, adevărul nu mai contează. Recrutorul are misiunea de a fi corect, cinstit, zugrăvind o imagine realistă şi chiar oferind acces la un tur de companie, la foşti şi existenţi angajaţi, mai nou, la perioade de trial când candidatul are singur oporunitatea de a se convinge de condiţiile oferite. Vestita perioadă de probă, când companiile au dreptul de a-şi retrage oferta de angajare fără prea multe explicaţii, este bilaterală astăzi, candidaţii dezamăgiți fiind cei care pleacă înainte de termen.

 

Care este cea mai bună stragie de recrutare în acest context de alegere reciprocă? 

Sinceritatea desigur, dublată de provocarea lansată candidaţilor de a-şi activa talentul şi de a-şi aduce contribuţia la diminuarea punctelor slabe. Din perspectiva recrutării, sinceritatea în recrutare este o veste bună deoarece nu mai forţează recrutorii să “vopsească gardul” şi aduce o întreagă serie de beneficii:

  • Crează un raport autentic între companie şi candidat, fără surprize neplăcute nici de o parte nici de alta
  • Obligă companiile să renunţe la aroganţă şi suporioritate, dezvoltând o perspectiva auto-referenţială care va conduce la evoluţie. Primul pas spre dezvoltare este să îţi (re)cunoşti defectele. Dacă o companie vrea să fie perfectă, atunci chiar trebuie să devină perfectă, nu mai este de ajuns doar să creeze impresia că este perfectă
  • Echilibrează piaţa între companii concurente astfel încât, candidaţii pot alege obiectiv între două oferte transparente exact ce are nevoie, nu ceea ce au fost manipulaţi să creadă. Cel mai bun să învingă într-o competiție fair, nu aparențele
  • Cel mai important, oferă candidaţilor oportunitatea de a conta nu doar făcându-şi jobul ”cuminţi” ci şi contribuind la îmbunătăţirea companiei, exact în punctele slabe ale ei! Experienţa recentă a demonstrat că unul dintre factorii motivatori pentru candidaţi nu este doar să vină într-un loc în care “totul este bine” ci şi să aibă şansa de a se afirma împingând organizaţia înainte, făcând-o un loc mai bun, o companie mai eficientă.

 

Ce înseamnă sinceritatea în recrutare?

Întocmai precum într-o relaţie, alegerea trebuie să fie reciprocă şi în cunoştinţă de cauză altfel, orice inadvertenţe se răzbună mai târziu. Spune adevărul, arată și de ce (nu) ar trebui cineva să lucreze acolo, nu cu scopul și nici din perspectiva de a descuraja candidații dar în nici un caz, cu scopul ori intenția de a-i induce în eroare, poleind totul cu aur. Sinceritatea în recrutare și echilibru reprezintă cea mai bună soluție – dovedit! Nu trebuie să ne temem deci că ne pierdem candidaţii dacă suntem realişti, din contra! Mult succes!