Sunt companii care recrutează 3-5 oameni pe an și sunt companii care recrutează zeci, sute sau mii de oameni pe an pentru a răspunde nevoilor de creștere dar și pentru a acoperi fluctuația de personal. Asta înseamnă proporțional până la 5x interviuri care trebuie susținute pentru a-i selecta pe cei care urmează să fie angajați, un volum de muncă uriaș ce nu trebuie subestimat nici în termeni de costuri (proporțional sunt sute/mii de ore petrecute pentru contactarea, programarea candidaților și discuția propriu-zisă) și nici în termeni de consecințe ale unor decizii de angajare greșite. Indiscutabil interviul este un instrument extrem de util în asigurarea necesarului de talente al unei organizații dar și mare consumator de resurse de timp și bani și este deci important să se desfășoare cu succes. Mulți cred că interviul de recrutare este (doar) despre selecția candidaților și are un singur scop: acela de a-i găsi printre cei disponibili pe cei care se potrivesc mai bine nevoilor organizației! Dar un interviu de succes este despre mult mai mult, nu doar despre selecție. De ce? Încărcăm în continuare să conturăm câteva caracteristici și condiții de bază pentru un interviu de succes!
(1) Dincolo de aparențe
Un interviu de succes este acela în care recrutorul descoperă natura adevărată și autentică a candidatului! Că acel candidat este potrivit sau nu pentru companie/job ține și de alți factori, important este că putem lua decizia de angajare bazându-ne pe premise corecte. În contrapartidă, un interviu ratat este un interviu în care recrutorul ajunge la concluzii eronate/greșite despre candidatul său și drept urmare, decizia de a angaja sau nu acea persoană se bazează pe premise false.
(2) Relație de comunicare autentică
Suplimentar, un interviu de succes este un interviu în care recrutorul reușește să depășească bariera angajator/(viitor) angajat și să construiască o relație de comunicare reală cu candidatul, ca partener de dialog. Trebuie spus că cele două părți sunt egale în timpul interviului: mulți recrutori se plasează cumva mai sus în relația cu candidatul, în postura de chestori-inchizitori de opinia cărora depinde soarta candidatului. Ei bine, nu doar candidatul are nevoie de companie ci și compania are nevoie de candidați de valoare în egală măsură. Un interviu ratat va fi deci un interviu în care cele două părți nu comunică de fapt, chiar dacă vorbesc!
(3) Promovare Brand de Angajator
Un interviu de succes este unul care devine o experiență de promovare onestă a companiei de la care candidatul pleacă mai informat și cu o impresie mai bună despre companie decât atunci când a venit. Interviul este o ocazie unică pentru organizații să se ”vândă” în termeni onești, să se prezinte obiectiv, să își construiască și să își consolideze brandul de angajator. Deoarece companiile selectează de obicei un candidat din cinci prezenți la interviu, nu trebuie uitat că ceilalți 4 care sunt respinși nu trebuie să se simtă nici jigniți nici lipsiți de valoare. Poate nu au experiența necesară pentru job, poate nu există potrivire pe valori ori cultural fit, dar ei sunt vectori de comunicare în piață! Inteligent ar fi ca ei să spună ceva de genul ”am fost la interviu la compania X, nu m-au acceptat.. dar wow mi-a plăcut cum am fost tratat/ă… ce experiență.. mai încerc și la anul!” ori ”am avut privilegiul de a fi selectat/ă la interviu de compania X. Nu am luat postul dar am învățat multe din acea întâlnire…”. Un interviu ratat va fi cel de la care candidatul plecă demotivat, cu o impresie mai proastă decât la venire!
(4) Diamante ascunse
Un interviu de succes este acela în care recrutorul descoperă diamante ascunse și vede dincolo de trecut și prezent, fiind capabil să identifice potențialul omului din fața sa. Un bun intervievator este un bun cunoscător al oamenilor, un bun ”psiholog” (nu vorbim neapărat de studii de specialitate aici deși ajută mult). Este vorba de cineva realmente preocupat de oameni și de cunoașterea lor nu doar de instrumentarea mecanică a unor liste de întrebări pentru joburi în care candidații sunt oameni-unelte. Un interviu ratat este un interviu în care recrutorul nu vede pădurea din cauza copacilor.
(5) Nu este doar despre angajare
Evident, un interviu de succes este cel care se finalizează cu o angajare a unui candidat potrivit care va crea mai târziu valoare pentru companie. Trebuie spus însă că (după cum am văzut cu ocazia primelor 4 condiții) un interviu de succes nu este neapărat cel care se finalizează cu o angajare ( de exemplu pentru că poate nu am angajat pe cine trebuie, fapt ce va deveni evident poate 6 luni mai târziu). Inclusiv interviurile care nu se finalizează cu o angajare pot fi un câștig pentru companie dacă cei intervievați duc vorba mai departe în mod pozitiv!.
Un interviu bun este un câștig de ambele părți, indiferent dacă duce sau nu la o angajare. Timpul petrecut în interviu a trecut cu folos și fiecare parte a avut ceva de câștigat. Întrebați-vă deci, ce câștigă un candidat (neselectat) în urma interviului cu voi?
La Academia de HR ajutăm companiile să facă Performanță prin Oameni!