Recrutarea de personal nu mai înseamnă de mult (doar) să pui un anunț și să aștepți să vină candidații! Mai nou, că sunt atâția oameni care și-au pierdut locul de muncă, pare că situația s-a inversat, balanța înclină iarăși în favoarea angajatorilor. Da și nu! Recrutarea de personal are două mari componente: (1) sourcing-ul și (2) selecția.

Recrutarea de personal – etapa de sourcing

În etapa de sourcing, ne străduim să atragem cât mai mulți candidați pentru a avea de unde alege. Dar și aceasta este o logică ce trebuie gândită în context pentru că de fapt nu este despre câți oameni aplică! Nu a fost niciodată! Sigur că, dintr-un anumit punct de vedere ajută dacă avem un bazin larg de aplicații. Dar faptul că nu este despre volume se vede cel mai bine în recrutările de tip direct search or executive search/headhunting. În aceste procese sourcing-ul este extrem de targetat, efortul este îndreptat spre identificarea și atragerea unui număr mic de candidați care de la caz la caz și de la proiect la proiect se poate număra pe degetele de la o mână.

Prea multe aplicații – o problemă? Uneori da!

De multe ori, un volum mare sau foarte mare de aplicații este (1) fie un simptom al unei campanii de sourcing greșite, netargetată care s-a dus spre prea mulți oameni (caz în care, știm, ne trezim că aplică oameni complet nepotriviți), (2) fie un simptom al dezechilibrelor din piață între cerere și ofertă. Este într-adevăr specific perioadelor de criză economică faptul că numărul de aplicații crește, direct proporțional cu numărul celor care au fost concediați.

Cantitatea nu generează calitate!

Nici cum era înainte de Pandemie nu era bine când realmente nu erau candidați din care să alegi și mulți angajatori au fost nevoiți să aducă din Asia. Clar, acum suntem în scenariul (2) cel în care urmare a crizei economice generate de Pandemie, se înregistrează un număr mare de aplicații. Pe mulți cantitatea îi poate liniști dar este o falsă liniște pentru că nu numărul în sine contează ci calitatea și structura bazinului de recrutare: conține sau nu conține el oamenii potriviți? Ce contează că la un post de contabil au aplicat 200 de candidați dacă niciunul nu e contabil? Ar fi fost mai liniștitor dacă aplicau 2000? Evident nu! Cantitatea nu generează calitate! Sigur, speranța angajatorului este că, cu cât sunt mai mulți cu atât șansele ca printre ei să fie candidații potriviți este mai mare. Teoretic da, dar depinde de calitatea și convergența campaniei de targetare. Cu cât este mai precisă pe grupul țintă, cu atât numărul celor necesari dintre care să îl/o alegem pe cel/cea potrivit/ă este mai mic. Nu avem nevoie de 200 de contabili pentru a alege unul singur, 20 ar fi de ajuns dacă toți îndeplinesc cerințele postului. Chiar și 10. De ce? Pentru că, cu cât numărul de aplicații este mai mare, cu atât este mai greu în următoarea etapă, cea de selecție.

Nu doar livrăm candidați: găsim oameni care aduc valoare adăugată!

Cauți personal?
Cauți personal?

Recrutarea de personal – etapa de selecție

Un volum mare de candidați va genera la fel de multe probleme de selecție ca și un volum mic de candidați, mai ales dacă sunt motivați de postul vacant. Dar nu orice motivație este bună pentru angajator. Cu atât mai puțin cea venită din disperare. Absolut de înțeles jocul din perspectiva candidatului, dar având la bază această motivație, mulți vor fi tentați să facă orice pentru a obține jobul. Nu pentru că le place acolo, nu pentru că se potrivesc, nu pentru că simt vreo afinitate cu valorile și cultura organizațională a angajatorului ci pur și simplu pentru că au nevoie de un job până trece perioada neagră. Apoi pleacă, iar angajatorul rămâne cu urmările unei alegeri nepotrivite. Cum va putea oare să deosebească angajatorul motivațiile corecte de cele aparente? Cu atât mai greu dacă are foarte multe aplicații – fie că și-a targetat greșit campania – fie că este criză și sunt mulți șomeri. Este foarte greu să găsești acul în carul cu fân, mai simplu să îl găsești într-un sac, este mai mic!

Selecția corectă este decisivă

Pentru a înțelege mai bine, să folosim o altă metaforă: este ca și cum ne-am propune să ne cumpărăm o haină, că e sacou sau o rochie. Nu avem nevoie de orice sacou, ci de unul care ni se potrivește și ne pune în valoare. Mergem la Mall și acolo sunt zeci de magazine cu mii de oferte. Cine va avea răbdare și cine va sta să le probeze pe toate? Cu certitudine nimeni. Vom merge direct la brandul preferat, sau poate sunt niște promoții care ne atrag atenția, dar în esență vom reduce căutarea la 2-3 magazine iar în fiecare magazin vom trece în revista doar câțiva itemi, fiecare în funcție de gusturi, culori, preferințe, stare de moment, bani. Toate și fiecare în parte din acestea reprezintă câte un ”filtru” care să ne ajute să reducem oferta. Deci bine că avem de unde alege dar ce facem de fapt? Căutăm mijloace pentru a reduce oferta, pentru a facilita selecția pentru că nu avem nevoie de atâtea produse ci doar de un sacou sau de o rochie. La fel și în cazul recrutării. Angajatorul are nevoie de un singur om. Dar de unul cu pregătirea, experiența și abilitățile necesare, cu motivația corectă, cu aliniere de valori și potrivire emoțională cu climatul și cultura organizației. Unul care să se integreze în colectiv, căruia să îi facă plăcere să vină la muncă și care să dea tot ce are mai bun: asta înseamnă o recrutare reușită! Pentru aceasta însă, angajatorul are nevoie de experți, oameni buni în selecție și cu simt psihologic care să-i identifice pe cei cu adevărat potriviți. Dacă sunt prea multe aplicații, recrutarea devine cu certitudine o loterie pentru că nu toți candidații vor avea șanse egale, chiar dacă merită, dar se vor pierde în mulțime.

Nu este despre volume în recrutarea de personal

Ce este deci recrutarea? Nu este despre volume în recrutarea de personal. Nu avem nevoie de mii de candidați și nici de sute pentru a alege un singur om. Este despre echilibre. Este știința și arta de a-i atrage pe cei potriviți pentru postul potrivit! Este știința și arta de a identifica talentul chiar și atunci când este doar potențial! Este o abilitate care necesită ani de experiență și șlefuire.

La Academia de HR contribuim la atragerea, păstrarea și dezvoltarea talentelor în companiile din România!

Dacă nu doar cauți oameni ci pe cei potriviți – Apasă aici