Mijloacele tradiţionale de recrutare nu (prea) mai funcţionează odată cu explozia online-ului, astfel încât HR-ul trebuie la rândul său să se re-inventeze din prisma mijloacelor şi canalelor utilizate pentru sourcing-ul candidaţilor. Doar că transformarea de care vorbim nu înseamnă o simplă translatare a vechilor anunţuri de exemplu şi instrumente de recrutare în spaţiul online.

Pe de o parte, online-ul vine cu noi modalităţi de lucru şi noi instrumente, pe de alta, oferă o mult mai mare varietate de opţiuni privind construirea relaţiei de comunicare cu bazinul de candidaţi. Aşa că trebuie să vorbim de Social Media Recruitment ca fiind o ”disciplină” în sine, care necesită un nou set de aptitudini şi chiar o mentalitate diferită, mult mai apropiată de marketing prin faptul că pune candidatul în centrul preocupărilor şi foloseşte un mix de marketing, îmbinând creativ soluţiile de tip push şi pull. Este vorba de o nouă clasă de roluri în HR, care devin nu dezirabile, ci obligatorii pe măsură ce trendul se accentuează. Iată mai jos o descriere succintă a acestora:

ONLINE EMPLOYER BRANDING RESPONSIBLE

Este specialistul care cunoaşte şi înţelege o serie întreagă de tool-uri online precum SEO, Adwords, Facebook Ads, LinkedIn Ads, evident pe fondul unor foarte bune cunoştinţe despre HR şi companie. OEB Responsible trebuie să aibă capacitatea de a accesa şi construi comunităţi online specifice, către care să distribuie constant şi pe termen lung mesajele de branding necesare. Trebuie în egală măsură să urmărească efectul propriilor campanii. Online-ul este în general un spaţiu extrem de volatil, în care memoria oamenilor ţine foarte puţin iar atenţia este mereu solicitată de diverse pop-ups şi notificări, aşa încât o singură campanie online nu poate face diferenţa. Este un job în sine, full-time.

ONLINE CONTENT MANAGER

Având în vedere uriaşă şi foarte variata paletă de medii online (Facebook, LinkedIn, Twitter, Google Plus, Forumuri, grupuri şi comunităţi online, blog-uri etc), fiecare cu propriul specific şi având în vedere dinamica mediului online, frecvenţa cu care trebuie comunicat şi de aici volumul mare de informaţii care rezultă, managementul conţinutului postat online devine o sarcină deloc uşoară. Evident că tot ce se postează trebuie să respecte cerinţele de corporate branding iar evidenţa tuturor acestor mesaje dar şi faptul că acestea trebuie să conveargă spre un scop, îmbinând text, imagine şi video complică şi mai mult sarcina acestui rol ce trebuie să aibă cunoştinţe solide de HR, de design, lucru cu editoare de imagine şi video, etc.

ONLINE COMMUNITIES STRATEGIST

Managementul comunităţilor online necesită o strategie bine pusă la punct care trebuie desfăşurată pe parcursul unei lungi perioade de timp. De exemplu, o companie de IT care doreşte să devină vizibilă într-o serie de comunităţi ce au potenţialul de a fi bazine de recrutare, nu poate veni şi posta pur şi simplu un anunţ. Nu ar fi eficient astfel, mulţi alţii ar posta şi ei doar anunţuri şi desigur cei interesaţi de content ar înceta să le mai parcurgă pe oricare. Compania trebuie să ofere valoare, să furnizeze conţinut de calitate şi subtil să transmită astfel imaginea capabilităţilor şi culturii organizaţionale ce o caracterizează. Comunităţile online trebuie respectate şi cultivate poate şi cu 1-2 ani înainte ca o organizaţie să devină credibilă şi să aibă capacitatea de a le influenţa. Specialistul responsabil, pe lângă calităţile colegilor săi, trebuie să fie un foarte bun specialist în conţinutul pe care îl livrează în comunităţile respective, fiind capabil să răspundă la comentarii şi replici pentru a facilita recrutarea.

Comunităţile online trebuie respectate şi cultivate poate şi cu 1-2 ani înainte ca o organizaţie să devină credibilă şi să aibă capacitatea de a le influenţa!

SOCIAL MEDIA ANALYST

Online-ul produce enorm de multă informaţie. Doar statisticile produse de un singur ad pe Facebook pot fi covârşitoare pentru cineva nepregătit, fiind zeci de indicatori la care cineva trebuie să se uite pentru a acţiona şi reacţiona inteligent, indicatori precum reach, engagement, likes, cost per like, conversii, etc. Sigur, acest rol poate fi externalizat, dar din această perspectivă, orice poate fi externalizat, funcţiunea întreagă de marketing, de financiar, de recrutare, etc. Pentru cei care doresc să păstreze aceste roluri in-house, este nevoie de un analist calificat, cu solide cunoştinţe de statistică, Excel şi alte softuri specializate care să adune datele produse de colegii săi, să ştie să le centralizeze şi, mai ales, să le interpreteze, oferind rapoarte reprezentative şi care pot deveni baza unor decizii corecte.

Concluzie

Transformarea nu este de tip liniar, doar convertind vechile instrumente pe online. Cei care vor cu adevărat să performeze într-un mediu ultra-competitiv precum recrutarea online este necesar să aibă personal dedicat, pregătit special, care îmbină caracteristicile unui bun HR cu ale unui bun marketing specialist, respectiv cu ale unui bun psiholog, şi nu în ultimul rând, cu ale unui bun specialist în online.

La Academia de HR ajutăm companiile să recruteze oamenii de care au nevoie!