Activând în domeniul vânzării și distribuției de produse de curățenie, ArdisProd Impex* se confruntă cu toate provocările industriei: este un domeniu ultra-concurențial, marjele de profit sunt mici însă cu un bun control al costurilor și pe volume mari, câștigurile per ansamblu sunt bune.
Managementul companiei trebuie să fie mereu în alertă și atent la orice situații care pot amenință echilibrul la care firma a ajuns, dar cele mai mari probleme ale companiei din ultimii 2 ani s-au dovedit a veni nu de la concurenți ori din economie ci din zona de HR: tot mai puțini candidați și așteptări salariale tot mai mari ale acestora – greu de rezolvat din marjele foarte strânse, plecări neașteptate ale unor oameni cheie, întârzieri în recrutarea înlocuitorilor vitali! Exact ce firma nu avea nevoie într-o perioadă cu comenzi în creștere și coadă de clienți! Așa că, se lucrează mult la HR, recrutările sunt rulate continuu, anunțurile s-au permanentizat. Compania caută mereu 20-25 de șoferi, sales reps, merchandisers, lucrători comerciali pentru magazinele proprii, oameni tot mai greu de găsit. Deși condițiile oferite angajaților sunt peste concurență unu-la-unu, compania atrage greu oamenii de care are nevoie.
Directoarea generală a decis să participe în persoană la câteva interviuri împreună cu HR-ul pentru a vedea ce se întâmplă și din întrebare în întrebare, la un moment dat Dna. Popescu a realizat că de fapt compania este practic necunoscută candidaților, aceștia, fiind informați despre companie la interviu. Adevărat că, în căutare de candidați, firma și-a extins căutările și în zonele limitrofe unde nu avea neapărat o prezență fizică, dar adevărul era că oamenii nu știau de fapt cu adevărat despre oferta companiei.
Brandul de Angajator și Social Media
Dna. Popescu a realizat că are o problemă de Brand de Angajator: evident că publicul țintă nu aplică din moment ce avantajele pe care compania le oferă sunt practic ”invizibile”. Percepția oamenilor era că mai toate firmele de profil din zonă sunt la fel, iar când nu te distingi cu nimic de concurență, nu te aștepta să fii ”cumpărat”: oamenii nici măcar nu veneau la interviuri.
Brandul de Angajator este însă important, cu atât mai important cu cât piață este mai concurențială, și deci nevoia de diferențiere este mai mare! Nu este de ajuns că oamenii să te cunoască după nume, dar e aproape degeaba dacă nu te cunosc după oferta pe care o faci în piață, după pachetul salarial și de beneficii pe care le oferi angajaților, după condițiile de muncă mai bune decât în companiile similare, după impresia pe care o lași propriilor angajați care vorbesc sau nu compania de bine în cercurile de contacte și cunoscuți. Așa că Dna. Popescu și-a propus să intensifice prezența companiei în rândul potențialilor candidați!
Prezența în Social Media – o necesitate
Discutând cu departamentul HR despre ce face deja și despre ce nu face și ar putea îmbunătăți, compania a ajuns la concluzia că o zonă în care și-ar putea extinde cu succes prezența este zona online. Prea puțin a fost compania prezentă în Social Media și prea puțin a comunicat cu publicul țintă pe acest canal. Adevărat, nu toate categoriile de candidați sunt egal reprezentat în mediul online, dar de ce trebuie o soluție bună la toate? Compania a ajuns la concluzia că cel puțin pentru șoferi și presonalul de vânzări, Social Media este un mediu de branding de angajator și de recrutare excelent. Nu cere nimeni ca toate recrutările să se întâmple din online.
Pentru a-și crește prezența în online, compania a decis că trebuie pusă la punct pagina de Facebook, nu atât din perspectiva produselor comercializate cât din perspectiva comunicării cu potențialii candidați și că trebuie construite comunități online de potențiali candidați care, chiar dacă neinteresați de un job la mometul prezent, pot deveni in viitor candidați viabili, și desigur, pot duce vorba mai departe. Au devenit dintr-o dată importante numărul de postări, calitatea acestora, retorică și mesajele transmise, imaginile selectate pentru articole.
Branding-ul în Social Media funcționează
Ca orice activitate de marketing, rezultatele nu au întârziat să apară: oamenii sunt mai dispuși să se angajeze la companiile despre al căror brand au auzit și pe care le cunosc. Concluzia la care au ajuns cei din management: Recrutarea în Social Media nu rezolvă toate problemele dar poate rezolva o bună parte dintre ele, in funcție de domeniul de activitate al companiei și publicul țintă vizat. După 4 luni de la pornirea campaniilor de Branding și Recrutare in Social Media, compania a sesizat o creștere substanțială a numărului de aplicații primite la joburile postate online și o mai bună prezența la interviu a celor contactați. În mod clar, strategia de branding în Social Media a funcționat!
*studiu de caz real, numele companiei a fost schimbat.
La Academia de HR venim cu soluții inteligente care ajută companiile să atragă oameni de valoare! Află detalii aici!