Pachetele de beneficii pentru angajați s-au diversificat masiv în ultimii ani, marcând pe de o parte deschiderea și schimbările de mindset din companii dar și noile nevoi ale angajaților. Piața evoluează, tehnologia schimbă lumea, nevoile de azi nu mai sunt cele de ieri și deci și beneficiile pe care le oferim angajaților noștri trebuie să se adapteze. Construirea unui pachet atractiv de beneficii trebuie să reprezinte o prioritate pentru orice companie care dorește să își motiveze angajații existenți și să fie competitivă în recrutare unor candidați de valoare.

Cum construim pachetele de beneficii?

Un pachet bun de beneficii se construiește plecând de la trei mari considerente:

(1) Capabilitățile (financiare) ale companiei: Resursele financiare ale companiei reprezintă un dat peste care nu se poate trece, chiar dacă există deschidere și bunăvoință. Aflate în diverse stadii de dezvoltare, nu toate companiile își permit să ofere (tot) ce și-ar dori. Sigur, vorbim aici în principal de beneficii cu componentă financiară directă precum tichete de masă sau abonamente la servicii medicale și pentru care companiile trebuie să aloce bugete clare și să ia în considerare inclusiv implicațiile fiscale ale acordării acestora.

(2) Nevoile Angajaților și natură muncii prestate: Cele mai atractive beneficii sunt pur și simplu cele de care angajații au nevoie. Foarte multe companii fac greșeala de a oferi beneficii pe care angajații lor de fapt nu le folosesc. Sigur că este ”la modă” să oferi pachete la sala de sport, sigur că asta arată o organizație care sprijină un stil de viață sănătos dar ce folos dacă 90% dintre angajați sunt în mediul rural de exemplu și nu au nici cea mai mică intenție de a trece pe la o sală de sport, fapt constatat în gradul foarte scăzut de utilizare al acelui beneficiu? Nu trebuie oferite beneficii de dragul de a oferi beneficii, dacă nu crează engagement. Cu cât beneficiile oferite sunt mai aproape de necesitățile angajaților și de natura muncii prestate cu atât aceștia vor fi mai fericiți că le primesc. Din acest punct de vedere același beneficiu are o valoare percepută diferită de la angajat la angajat, în funcție de nevoile acestora, chiar dacă angajații îndeplinesc aceleași sarcini.

(3) Oferta existența în piață și competiția: Să nu uităm că, dincolo de rolul lor de a face parte dintr-o relație contractuală între părți, pachetul de beneficii oferit are și rolul de a diferenția o companie față de competiție, constituind unul dintre cele mai puternice și convingătoare mecanisme de atragere și loializare a angajaților. Dacă oferta este ”standard”, din perspectiva ”cumpărătorului” = candidatului, este ca și cum ne-am afla într-un magazin uitându-ne la un raft cu produse provenind de la branduri diferite dar care nu se disting prin nimic. Fiecare companie trebuie să se străduie să aducă 1-2 beneficii unice, specifice care să îi permită să se poziționeze distinct față de competiție.

Top beneficii oferite de companiile din Romania

Cele mai prezente beneficii în prezent sunt (1) tichete de masă, (2) abonamentul de servicii medicale, (3) programe de training și acoperire costuri certificări profesionale, (4) program de lucru flexibil sau lucru de acasă, (5) acces săli de sport, (5) bonusuri și prime în funcție de performanță, (6) mașină de serviciu, (7) decontare transport sau asigurare transport pentru angajații care fac naveta, (8) prime de vacanță, (9) telefoane mobile și abonamente preferențiale, laptop-uri performante, (10) masă caldă asigurată și healthy bar (fructe proaspete, etc)

Alte beneficii frecvent întâlnite de la caz la caz: (1) asigurare de viață și pensii private, (2) mai multe zile de concediu pe an (până la 28 zile pe an), (3) cazare pentru cei care se relochează, (4) abonamente servicii stomatologice (5) programe de dezvoltare personală cu coach specializați, (6) abonamente la reviste de specialitate, (7) acoperire costuri participare conferințe/seminarii profesionale la alegere în limita unui buget anual, (8) abonamente bibliotecă online sau cărți la birou. (9) Acolo unde este posibil, foarte apreciate sunt și beneficiile specifice ce țin de activitatea proprie a companiei (cota în produse). De exemplu, angajații pot primi gratuit sau la preț de discount lapte, unt, de la o firmă de lactate, jocuri de la o firmă care produce jucării, cosmetice la o firmă de cosmetice, etc. (10) Foarte apreciate sunt și reducerile oferite negociate preferențial cu diverși parteneri agreați.

Alte beneficii interesante oferite în piață mai sunt: (1) breakfast or lunch cu managementul companiei, (2) cadouri corporate cu ocazia zilei de naștere, (3) ajutor căsătorie, naștere copil, (4) diverse recompense la împlinirea fiecărui an de vechime în companie, (5) preluarea membrilor familiei angajatului pe abonamentele medicale/sport la un preț preferențial, (6) pachete de wellbeing (SPA, masaj inclusiv masaj de relaxare la birou), (7) finanțare programe de parenting sau aducerea unor experți în companie care susțin gratuit diverse seminarii sau (8) finanțarea unor programe de tip MBA pentru linia de management.

Soluții moderne de administrare a beneficiilor

Diversitatea beneficiilor oferite și complexitatea în creștere necesară pentru administrare lor, dar mai ales dinamica nevoilor și cerințelor angajaților și faptul că aceștia se așteaptă să aibă tot mai mult libertatea de a-și alege propriile beneficii, determină companiile să caute noi soluții moderne de administrare a acestora. Astfel, platforme de beneficii flexibile precum Benefit Online sunt tot mai căutate și apreciate. Până la urmă, cele mai apreciate beneficii sunt cele pe care angajații și le aleg singuri, iar varietatea de beneficii flexibile pe care aceasta platforma le administrează (peste 2,500 de beneficii) depășește capacitate unei singure companii de a le oferi sau gestiona. Formula prin care angajaților li se alocă o anumită sumă lunară de bani pe care o pot ”cheltui”, după dorința fiecăruia se dovedește soluția ideală și, până la urmă, câștigătoare pentru ambele părți: angajații primesc exact ce vor, iar companiile gestionează totul, într-un mod simplu și eficient, dintr-un singur loc.

Concluzii

Pe o piață tot mai agresivă în lupta pentru talente, este necesar ca pachetul de beneficii oferit să fie în primul rând competitiv, să se ridice la nivelul concurenței și de ce nu, să fie creativ. Timpul, munca și efortul investite în proiectarea pachetului de beneficii se reflectă însă din plin în calitatea candidaților atrași și în nivelul de retenție și loialitate al angajaților existenți motiv pentru care acest subiect este tot mai mult în centrul atenției oamenilor de HR și a specialiștilor în Comp & Ben.

La Academia de HR contribuim la atragerea, păstrarea și motivarea talentelor în companiile din România!