Primim din când în când câte un comentariu pe Facebook privind soluțiile de retenție de genul: banul contează, restul e PR! Angajatorii să facă bine să plătească mai mult și să lase baltă poveștile despre nu știu ce beneficii…
Dincolo de faptul că aceasta este o abordare simplistă a pachetului de beneficii, și dincolo de faptul că unii angajatorii poate chiar trebuie să își majoreze grilele salariale dacă au rămas în urmă și se situează sub piață, evident că a reduce totul la bani este o mare eroare tactică. Am zis să intru în acest dialog și să vedem la ce duce:
- Bine, să zicem că avem o firmă unde salariul este cel solicitat și peste piață, candidatul este mulțumit și foarte mulțumit din punct de vedere financiar…
- Asta e tot ce contează da! Eu nu muncesc pe nasturi…am rate de plătit. M-aș angajat imediat la ei…
- Bun, dar dacă locul de muncă este departe de casă, durează 2h dus, 2h întors…
- A… păi nu, trebuie să fie aproape…
- Bine, deci salariu ok și locul de muncă este aproape, dar șeful este un măgar, nu respectă oamenii, le face viața un calvar, țipă la ei…
- Ah.. păi da, șeful trebuie și el să fie ok…
- Aha.. deci banii ok, distanță ok, șeful ok.. dar firma nu investește în oameni, nu oferă programe de training, nu sunt oportunități de creștere, munca e monotonă…pentru un tânăr = plafonare
- Da…ar fi bine să fie și câte un training din când în când, diversitate…
- Și dacă vorbim de toate acestea și vorbim despre o mamă tânără care tocmai a ieșit din concediul de îngrijire copil și care ar avea nevoie din când în când de libertatea de a pleca mai devreme sau are nevoie de înțelegere pentru un program (mai) flexibil până când cel mic întră la grădiniță…
- Eh…e un caz special aici…dar da..
- Deci salariu, locație, management, training, carieră, promovare, program flexibil… toate trebuie să fie ok… deja pare că nu mai este vorba doar de bani, nu-i așa…?
Motivare și Retenție
Este inutil să mai spunem câte studii sunt și statistici ce arată că nevoile oamenilor sunt într-o continuă dinamică și evoluează constant. Banii contează? Sigur că da: oferta trebuie să fie corectă și la nivelul pieței, salariul trebuie plătit la timp și conform contractului. Dar companiile inteligente au înțeles că se pot diferenția de restul printr-o abordare personalizată a beneficiilor raportat la publicul țintă și la nevoile angajaților lor. Pentru cei în nevoie, un beneficiu precum program flexibil poate valora mai mult decât câteva sute de lei în plus la salariu. Banii sunt buni desigur dar devin repede un ”drept” și nu mai diferențiază. Să ne gândim la mașini pentru că este o metaforă ușor de înțeles: toate automobilele asigură mobilitatea/transportul din punctul A în punctul B. Și cu toate acestea, oamenii au preferințe foarte clare pentru un brand sau altul. Similar, putem spune: toate companiile plătesc salarii. Ceea ce le diferențiază este însă la fel de important si crează afinități în rândul candidaților și au branduri de angajatori diferite.
Drept dovadă, între două companii care plătesc la fel, candidații se vor îndrepta în general către compania care este mai cunoscută, mai apreciată în piață și are un brand mai bun. De asemenea, între două companii care plătesc la fel până la ultimul leu, candidații vor alege compania care oferă acces la o tehnologie mai avansată sau are proiecte mai interesante ori clienți mai mari. Nu în ultimul rând, dintre două companii care plătesc la fel, candidații se vor îndrepta către cea care oferă mai multe oportunități de creștere și dezvoltare personală.
Sunt doar câteva exemple despre strategiile și tacticile la care recurg companiile inteligente, astfel încât la unele este coadă, primesc CV-uri nesolicitate non-stop și sunt magnet de talente, iar prin contrast, există companii care cu greu găsesc candidați și de unde se pleacă masiv.
Iată, am listat deja o serie de ”beneficii” imateriale, indirecte care, la paritate, devin brusc extrem de importante, ba uneori, un beneficiu bine ales este mai important decat valoarea lui în bani. La Academie am construit o listă punctuală de peste 100 de beneficii materiale si imateriale, directe si indirecte care au rolul de a crea motivatie si engagement pentru grupurile potrivite de oameni și dezvoltăm sisteme eficiente de motivare și retenție care funcționează (reduc fluctuația și costurile aferente).
Suntem diferiti si asta este bine pentru ca ne dorim lucruri diferite. Misiunea companiilor este să înțeleagă ce motivează angajații și să vină din lista de beneficii cu acele idei care le diferențiază de competiție și le fac atractive pentru candidați și angajați.