Deși o activitate specifică de HR, recrutarea este de fapt un proces care pe de o parte (1) ține de întreaga organizație și pe de alta (2) implică întreaga organizație. Ține de întreaga organizație pentru că HR este doar funcțiunea specializată în derularea proiectelor de recrutare dar recrutorul nu recrutează pentru sine ci recrutează în baza unui mandat din partea organizației și pentru organizație.
Când un candidat aplică, el aplică (1) la un post, (2) pentru o organizație care va deveni angajatorul său. Iar organizație înseamnă brand (renumele și reputație), poziție în piață, misiune și valori, sediu, pachet salarial. Da, un recrutor bun ajută, în fapt are un rol esențial în atragerea și identificarea celor mai buni candidați dar dacă organizația are un Brand de Angajator slab sau chiar negativ, dacă reputația sa în piață este afectată de diverse incidente, dacă valorile nu sunt în regulă sau pachetul salarial… recrutorul de unul singur nu va fi de ajuns. Iată de ce unii nu găsesc candidați nici chiar în Pandemie!
Recrutarea implică întreaga organizație
Recrutarea implică întreaga organizație pentru că adesea necesită suportul sau chiar participarea altor funcțiuni:
- Este nevoie de top management ca să aprobe bugetele de recrutare dar și ca să valideze angajările finale, mai ales în companiile mici și medii unde deciziile de acest gen se iau direct de către Directorul General sau de către Owner. O companie fără o ofertă competitivă și actualizată va munci în zadar doar pentru a fi refuzată. Ori aici este o bătălie constantă între HR și Management, HR-ul înclinând în general către realizarea unor oferte competitive sau cel puțin la nivelul pieței în timp ce managementul general tinde în direcția opusă, fiecare parte având dreptate din perspectiva proprie.
- Este nevoie de implicarea marketing-ului, mai ales în companiile mari care dezvoltă adevărate campanii de recrutare, ieșind pe multiple canale precum TV, Radio, panouri stradale sau online. Suplimentar, împreună cu HR-ul, Marketing-ul este în aceste cazuri implicat în implementarea strategiilor de Employer Branding și ajută HR-ul să își comunice oferta de valoare
- Sunt implicați apoi managerii operaționali ai departamentelor în care se fac angajări, care de obicei participă la interviurile de recrutare pe lista scurtă și își spun cuvântul în selectarea viitorilor subordonați
- Nu în ultimul rând, dacă nu direct prin managerii operaționali, pot fi implicați în lanțul de recrutare diverși colegi din companie, că sunt din echipa din care vor face parte viitorii angajați sau că sunt experți tehnici care evaluează abilitățile candidaților din diverse perspective (de ex. pe partea de cunoștințe de Contabilitate dacă se angajează un contabil, sau juridice sau de orice altă natură raportat la specializarea pentru care angajăm.
Nu doar livrăm candidați: găsim oameni care aduc valoare adăugată!
Cauți personal?În recrutarea unui candidat pot fi implicați și până la 10 oameni
Suplimentar pe acest lanț, în funcție de particularitățile procesului de recrutare pot fi implicați și alți oameni, recepția sau administrativul, nu mai vorbim de partea de onboarding, odată angajați candidații: dotarea cu birotică, carduri de acces, telefon și laptop, realizare cărți de vizită, adrese de email, trainguri inițiale, acces la flota auto dacă este cazul… etc. În funcție de mărimea și nivelul de complexitate al organizației, în recrutarea unui om pot fi implicați și până la 10 oameni, în diverse etape și momente. Chiar și în organizațiile mai mici unde aceste lucruri sunt realizate de un singur om, recrutarea consumă resurse financiare și de timp al unor oameni care altfel au ce face sau al căror timp este foarte prețios.
Că se recurge sau nu la externalizarea recrutării pentru a evita toată bătaia de cap ține de resursele organizației dar cu certitudine recrutarea nu este un proces simplu ori ieftin. Din toate aceste motive spuneam, nu (doar) HR-ul recrutează ci întreaga organizație. Trebuie deci să ne punem bine la punct procesele de HR, fiecare om și fiecare componentă și funcțiune implicată trebuie să funcționeze în sincron pentru a asigura un proces de recrutare eficient, de partea organizației și o experiență de recrutare pozitivă, de partea candidaților.