De capacitatea unei organizații de a-și motiva talentele depinde dacă va fi o organizație ca oricare alta sau va deveni un trendsetter, o companie pe care altele o vor urma și un lider de piață. Și asta pentru deoarece creativitatea și forma sa mai pragmatică, inovația, nu pot fi simulate și nici impuse, ele vin doar din engagement. Nu sunt angajații engaged…nu vom avea nici inovație ori schimbare. Ba din contra, se va instaura o atitudine direct proporțională cu nivelul de engagement de tipul.. nu este compania mea.. ce îmi pasă.. de ce să le dau idei?

Oamenii fac diferența

Trebuie spus clar și direct: oamenii implicați fac diferența! Avem nevoie de toți angajații din companie pentru a obține rezultate de excepție! Putem gândi organigrama nu doar din perspectiva pozițiilor în ierarhie și ariilor de specializare ci și din perspectiva implicării acestora, caz în care putem împărți angajații în 3 categorii: angajați motivați, angajați neutri și angajați demotivați. Primii vor duce compania mai departe și vor produce valoare adăugată. Cei neutri își vor face treaba pentru care sunt plătiți dar nu vor înclina balanța în nicio direcție. Cei demotivați vor neutraliza efectul celor motivați, îi vor demotiva pe unii dintre cei neutri și în esență, vor trage compania în jos. Cu aceștia din urmă, compania practic își pune paradoxal singură bețe în roate pentru că nu (doar) abilitățile și competențele fac deci diferența ci disponibilitatea interioară sau motivația de a le pune în slujba companiei! Dar trebuie să fie win-win.

Un singur angajat demotivat contează

Oamenii trebuie înțeleși și ascultați: ce îi motivează, ce îi demotivează. O atenție aparte trebuie acordată mai ales celor care interacționează cu clienți ori care sunt implicați în procese fundamentale/critice pentru organizație. Se spune că omul sfințește locul: adevărat! Adevărat este însa și invers: este de ajuns un singur angajat demotivat (să ne gândim la un manager) care poate să creeze un climat negativ în jurul său și care poate îndepărta angajați buni prin comportamentul său. De multe ori sunt aspecte care nu se văd imediat și nu sunt transparente pentru companie dar care contează.

De altfel, să ne amintim de câte ori în viață nu am ajuns la concluzia că un om motivat face cât trei? Să ne gândim doar la startup-urile de succes dintre care multe au plecat practic de la nimic, dintr-un garaj poate dar care, au avut în spate o echipa ultra-motivată de angajați care au crezut în proiectul și idea companiei și care exclusiv prin inteligență și engagement au reușit să se impună în față unor giganți care erau deja în piață și să devină în timp la rândul lor companii de succes. Ce erau aceste companii când au apărut într-un ocean de alte companii? Evident că oamenii fac diferența, de altfel nu degeaba vorbim întâi de oameni (precum Steve Jobs ori Elon Musk) și abia apoi de companiile lor pentru că implicit, întâi au existat oamenii și abia apoi companiile create de ei.

Motivarea oamenilor – un proces continuu

Dar ce este o companie de fapt? O mulțime de oameni în niște clădiri cu un laptop în față? Sau un grup coerent de oameni motivați și organizați către un scop convergent? Dar nu este ușor să motivăm oamenii. Cel mai adesea, dacă este ceva ce companiile ratează este exact partea de motivare. Motivarea oamenilor nu se întâmplă doar la angajare prin salariu și pachetul de beneficii, este un proces constant care trebuie să aibă loc zi de zi, săptămână de săptămână și lună de lună. Ori prin forța imediatului, companiile ajung se se ocupe mai degrabă de organizarea și administrarea proceselor decât de motivarea oamenilor, mai ales în companiile mici și medii unde alocarea unui responsabil dedicat cu motivarea oamenilor nu este chiar la îndemână. Dar necesitatea motivării nu dispare urmare a acestui motiv.

În continuare companiile trebuie să fie atente la nivelul de motivare al angajaților, fiind conștiente că, dacă au vreun avantaj competitiv care este 100% în controlul lor, atunci acest avantaj vine de la proprii angajați și de la nivelul lor de engagement. Și oricum, cine poate contesta faptul că ne dorim mai degrabă angajați motivați decât angajați demotivați?

La Academia de HR contribuim la atragerea, păstrarea și motivarea talentelor în companiile din România!