Succesul nu este doar o simplă coincidență sau noroc, ci rezultatul unei abordări strategice și a unor factori cheie bine puse în aplicare. Resursa umană din companie are rolul esențial în realizarea și menținerea succesului unei organizații. Dar care este factorul principal care contribuie la succesul organizațional din perspectiva resursei umane și cum putem instituționaliza acest succes pentru a-l replica an de an?

Motivarea: motorul propulsor al performanței

Motivația este catalizatorul care transformă abilitățile și cunoștințele angajaților în performanță excepțională! Pentru că nu este de ajuns să știi, nici să deții cunoștințele și competențele necesare pentru a avea rezultate bune, nu mai vorbim rezultate peste așteptări. Este nevoie și de motivație pentru a le transpune pe toate acestea în practică, altfel, la fel de bine, putem avea un angajat (bine) calificat, dar dezinteresat, demotivat sau chiar saboteur, toxic, intors împotriva companiei. Problema este că, nefiind o dimensiune la fel de evidentă precum competențele (pentru care se pot aduce dovezi, precum diplome, se pot da teste ori se pot pune întrebări de validare/verificare), motivației, deși un factor esențial și nu de puține ori, chiar mai important decât competențele, nu i se acordă atenția cuvenită. Și astfel se întâmplă că multe companii ajung să se întrebe de ce nu merg lucrurile cum trebuie, deși s-au străduit pe partea de recrutare, selecție sau chiar formare angajați. Între ”Eu” și ”Noi”, între personal și interesul companiei există adesea o ruptură, o prăpastie peste care puțini trec cu adevărat. Mai este și faptul că motivația, iarăși spre deosebire de competențe, nu este ceva static, evoluează, se poate schimba de la o zi la alta, de la un eveniment la altul și deci, necesită o atenție constantă.

Motivarea angajaților este responsabilitatea companiei

Este misiunea și datoria companiei să construiască punți peste această ”prăpastie” și să adopte politici la nivel de organizație, de motivare și engagement pentru angajați! Nu trebuie să ne așteptăm ca angajații să facă asta. Iar dacă angajații nu sunt motivați, atunci tot ce îi leagă de companie este un calcul financiar! Cât timp acest calcul este cu plus, rămânem împreună.

Dacă angajații nu sunt motivați, atunci tot ce îi leagă de companie este un calcul financiar! 

Este clar însă că factorul financiar nu este (în sine) de ajuns, să nu mai vorbim că este cel mai simplu și ușor de atacat de către concurență, cel mai vulnerabil și instabil la contra-oferte din partea pieței. De unde și un nivel (foarte) înalt de fluctuație în companiile care ignoră aspectele care țin de motivația, fapt ce ajunge să coste din ce în ce mai mult. Pe de o parte pentru că plecările trebuie constant înlocuite, pe de alta, pentru că se pierd constant resurse și investiții de formare și experiență în cei care au plecat, și nu în ultimul rând, ba din contra, pentru că se recrutează din ce în ce mai greu și mai scump. Sunt companii care ajung ca la final de an, din acest motiv, să aibă costuri duble cu salariații din cauza faptului că au trecut prin ciclul recrutare/training/plecare/recrutare de cel puțin două ori, pentru aceiași pozitie, într-un an și evident, au recrutat la așteptări salariale în creștere, cel puțin proporționale cu inflația.

De partea cealaltă, angajații motivați nu doar îndeplinesc sarcinile, ci aspiră să le depășească și să aducă valoare adăugată. Iată de ce, Motivația și Retenția Angajaților sunt elemente vitale pentru succesul unei organizații. Construirea unei echipe stabile și valorificarea experienței acumulate de angajați de-a lungul timpului conduce în mod clar la o creștere a performanței organizaționale și reduce costurile. Angajații cu experiență cunosc procesele, relațiile și obiectivele organizației, ceea ce facilitează adaptarea și eficiența operațională. În mod clar, este mai ieftin să faci retenție decât recrutare!

Nu numărul angajaților contează, cât contează calitatea profesională și nivelul de motivație al acestora

Trăim într-o perioadă cu multe provocări și incertitudini, o perioadă cu o dinamică fără precedent. Realmente nu putem pune compania pe ”pilot automat”, este nevoie de prezență de spirit, de oameni angajați în ceea ce fac, care se adaptează împreună cu compania din mers, care ies din zona de confort, și care inovează și răspund cu flexibilitate și inteligență schimbărilor prin care trece piața și lumea. Dar toate acestea spuneam, necesită angajați motivați, care vin cu idei și care se implică. În timpuri ”liniștite”, tot ce trebuie să faci este să setezi direcția și în cea mai mare parte a timpului, compania poate merge pe ”pilot automat”, făcând ceea ce face, în raport cu logica sistemelor și fluxurilor deja existente. Dar pe vreme de ”furtună”, este nevoie de un ”echipaj” alert, care sub conducerea unui ”căpitan” priceput, stă la post și nu lasă vasul să se scufunde. Din păcate, suntem într-o perioadă de criză permanentă, de mai mulți ani (într-atât încât cuvântului anului 2022 a fost ”permacriză”, conform Collins Dictionary), o perioadă care a debutat odată cu Pandemia dar nu s-a încheiat odată cu Pandemia, din contra este departe de o rezoluție clară.

Creează o cultură organizațională bazată pe motivație

Iată de ce, pentru a instituționaliza și repeta succesul an de an, este necesar să se creeze o cultură organizațională care să încurajeze și să promoveze angajații motivați. Aceasta presupune să se ofere oportunități de dezvoltare, să se recunoască și să se răsplătească performanțele deosebite și să se asigure un mediu de lucru care să inspire și să încurajeze angajații să-și depășească limitele. Succesul nu este un rezultat întâmplător, ci o consecință a eforturilor constante și a strategiilor bine gândite. Din perspectiva resursei umane, motivația, retenția, managementul și leadership-ul sunt factorii cheie care conduc la succesul organizațional. Angajații motivați nu sunt doar parte a echipei – ei sunt motorul care propulsează organizația către atingerea obiectivelor și spre repetarea succesului în fiecare an. Iar în timpurile de astăzi, nici măcar nu mai vorbim de ”succes”. Vorbim chiar de supraviețuire, pentru multe companii a avea succes înseamnă pur și simplu să continue să existe! Care sunt opțiunile? Să continuăm să facem ce am făcut până în prezent, sau să luăm măsurile cuvenite, să schimbăm ceva, să ne adaptăm la necesități? Dar cum se schimbă/adaptează o companie dacă nu prin oamenii săi?

La Academia de HR ajutăm companiile să aibă angajați motivați! Performanță prin Oameni!